De Franse spoorwegfabrikant Alstom neemt de treinentak van de Canadese concullega Bombardier over. De overname gaat 5,8 tot 6,2 miljard euro kosten.
De overname wordt betaald in contanten en aandelen. Zodra de transactie is voltooid, waarschijnlijk in 2021, heeft Alstom een orderportefeuille van 75 miljard euro en een geschatte omzet van 15,5 miljard euro.
Alstom staat in Nederland bekend als producent van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van NS, die in 2021 moet gaan rijden. Ook produceert het bedrijf waterstoftreinen in Duitsland. De treinentak van Bombardier had de laatste jaren veel problemen met de software, onder meer op de Hoekse Lijn en de Uithoflijn en de Traxx-locomotieven van de IC Direct.
Mededinging
De besturen en de aandeelhouders keurden de overname goed. De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door regelgevende en mededingingsautoriteiten. Dat wordt nog spannend, aangezien een fusie tussen Alstom en Siemens Mobility in 2019 nog werd teruggefloten door de Eurocommissaris van Mededinging, Margrethe Verstager. Volgens Verstager zou de fusie niet nodig zijn om voldoende tegenwicht te bieden tegen concurrentie vanuit China.
Aandeellhouders
Het pensioenfonds Caisse de Dépôt et Placement du Québec (CDPQ), dat nu nog voor 32,5 procent eigenaar is van Bombardier Transportation, heeft hiervoor zijn goedkeuring gegeven en wordt voor 18 procent aandeelhouder van Alstom. Bouygues Telecom blijft voor 10 procent aandeelhouder van de Franse railbouwer.

- Impact autonoom vervoer op ov onderzocht - 22 januari 2021
- Nieuwe VDL-bus kan tot 600 km rijden - 21 januari 2021
- RET wil overtollige stroom kunnen delen - 18 januari 2021
- Commissie toetst vijf ov-Groeifondsprojecten - 15 januari 2021
- Zeeland introduceert nieuw busabonnement - 14 januari 2021
Herman
Dag, n kleine correctie: Margarethe Vestager is haar naam. De omzet van Alstom is denk ik hoger dan 15 miljoen?
Redactie OV-Magazine
Waar miljoen stond, moest miljard staan. Dank voor de oplettendheid, het is aangepast!