Groningen zet in op autonoom rijdende trein
dossier Innovatie

Groningen zet in op autonoom rijdende trein

In de provincie Groningen konden reizigers afgelopen week autonoom rijdende treinen testen. “Een interessant experiment”, vertelt projectleider Tineke van den Anker. “Binnen één dag hadden testreizigers vanuit het hele land zich al aangemeld.”

De projectleider ATO (Automatic Train Operations) namens de provincie nam maandagavond deel aan de laatste testrit tussen Groningen en Buitenpost. “Tijdens sommige ritten gebruikte de trein wel ATO en bij anderen niet. De reizigers wisten dat van tevoren niet“, legt Van den Anker. “Persoonlijk merkte ik geen verschil. En dat is natuurlijk ook de bedoeling.”

Onderzoek

De testritten moeten belangrijke informatie geven over hoe reizigers automatisch bestuurde treinen (Automatic Train Operations, ATO) ervaren. De deelnemers aan de testritten konden vooraf, tijdens en na de ritten vragen beantwoorden aan de hand van een enquête. TNO verwerkt de resultaten daarvan. Aanvullend stelt de provincie ook nog een eigen rapport op naar aanleiding van de testritten.

Sinds maart 2019 test de provincie Groningen het autonome systeem al, vertelt de projectleider, op onder meer punctualiteit en energiezuinigheid. Nu wilde de provincie de reizigersbeleving onderzoeken. Dit gebeurde in treinen van vervoerder Arriva.

Lees ook: ‘Automatische trein vergt tijd en lef’

Noodzaak

ATO heeft automatiseringsniveau 2 en functioneert als cruise control voor de machinist. Deze blijft door verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein. Dankzij de techniek kunnen treinen dichter op elkaar rijden en het draagt ook bij aan constanter en punctueler rijden.

In Groningen zijn veel baanvakken enkelsporig, waardoor treinen elkaar niet kunnen kruizen en op elkaar moeten wachten. Dankzij ATO kan de beperkte capaciteit efficiënter worden gebruikt. De provincie wil het ov-netwerk efficiënter inrichten, stelt Van de Anker. “De vraag naar ov stijgt hard bij ons, en om meer aanbod te creëren kan ATO een innovatieve oplossing zijn. Dus wij zetten hierop in.”

Vervolg

Hoe het project nu verder gaat, durft Van de Anker nog niet te zeggen. “We wachten eerst de resultaten van het onderzoek af. Die verwacht ik binnen enkele maanden. Daarna gaan we met onze partners in gesprek hoe we verder gaan.” De provincie Groningen voert dit project uit met Arriva, ProRail en Stadler.

In Groningen wordt meer getest met zelfrijdend vervoer. Zo rijdt in Scheemda al enige tijd een zelfrijdend busje naar het ziekenhuis. Ook daarbij werden reizigers naar hun ervaringen gevraagd. Zij blijken de shuttle als vervoermiddel accepteren, vertelde programmamanager Daniël Koelikamp eerder aan OV-Magazine: “De reizigers zien de shuttle al snel als normaal onderdeel van hun reis. De gastheer speelt daar in de beginfase ook een belangrijke rol in, omdat deze mensen op hun gemak kan stellen en kan helpen.”

Lees ook: Proef zelfrijdend ov Scheemda verlengd

Laat een reactie achter

Lees ook