‘Reizigers: niet hutje mutje op elkaar staan’

‘Reizigers: niet hutje mutje op elkaar staan’

Reizigers mogen alle zitplekken in ov-voertuigen vanaf 1 juli weer benutten. En ook staplaatsen komen weer beschikbaar. “Mensen moeten zich wel aan de afspraken en de normen houden, we willen niet zoals in de oude situatie dat iedereen hutje mutje op elkaar staat”, zegt Pedro Peters van OV-NL.

Daarnaast mogen ook fietsen weer mee in de voertuigen, net zoals per regio en per vervoerder in ‘de oude situatie’ het geval was. De plannen voor 1 juli worden nu concreet verder uitgewerkt in overleg met de vervoerders.

Op het aantal staplaatsen wordt niet extra gehandhaafd, gaat de voorzitter van de branchevereniging verder. “Iedereen is van harte welkom, maar reis wel verantwoord. Als mensen de drukte zoveel mogelijk mijden, moet verantwoord reizen wel lukken. Als het écht te druk wordt, kan het personeel besluiten reizigers door te sturen naar een volgende bus, tram of metro. Maar we doen een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger. Tot nu toe lukte dat goed, dus ik heb er vertrouwen in.”

Spreiding is het toverwoord

Hij verwacht niet dat zulke situaties nodig zullen zijn. “Spreiding is voor alle mobiliteit het ‘toverwoord’. Het aantal auto’s zit alweer op 97 procent van het aantal vóór corona, maar dankzij spreiding zien we dat er nog geen files ontstaan. Dat geldt ook in het ov. Het kan dus wel!”

Veel werkgevers hebben flexibelere werktijden ingesteld. In het nieuwe collegejaar plant de onderwijssector school- en collegetijden om de spits heen. Thuiswerken is ook van grote invloed op het reisgedrag. “Hopelijk leidt dit tot structureel ander reisgedrag, dan is er voldoende ruimte in het ov en op de weg.”

Vertrouwen terugwinnen

De ov-sector denkt in 2020 maximaal 70 procent van de reizigers uit de oude situatie weer in de voertuigen te verwelkomen. “Onderzoeken tonen aan dat 30 procent van de reizigers het ov voorlopig blijft mijden. Van deze groep reizigers moeten we het vertrouwen nog terug winnen”, weet hij.

“De boodschap is maandenlang geweest ‘Mijd het ov’. Dat is er bijna ingeramd en het werkte. Nu is dat verandert. Het kost tijd om mensen weer terug te winnen. Daarom moeten we stap voor stap opschalen. Als mensen zien dat het goed gaat zullen steeds meer reizigers weer instappen. En we hopen op een snel vaccin.”

Geen financiële redenen

De vervoerders hebben geen haast om financiële redenen, verzekert hij. “We doen dit voor de reizigers. Financieel zijn de vervoerders er in 2020 niet van afhankelijk, dankzij de beschikbaarheidsvergoeding staat de overheid garant voor 97 procent van de kosten die vervoerders maken. En als we meer reizigers vervoeren, draagt de overheid minder bij. Dit jaar gaat het dus niet om het geld. Maar de medewerkers willen geen lege treinen en stations, ze willen meer mensen vervoeren: dat is ons werk! Mensen hebben behoefte om ook weer voor hun plezier te kunnen reizen.”

Doemscenario

Is het, ondanks het RIVM-verwachting dat er geen ‘tweede golf’ komt, niet een te ambitieuze stap om alle zit- en staplekken weer vrij te geven? “Het somberste scenario is natuurlijk dat er wel een outbreak komt in het najaar. Als de R-norm omhoog gaat, moeten we wellicht weer terugschakelen. Maar er is geen aanleiding om daarvan uit te gaan. We nemen deze stap en volgen de richtlijnen van het kabinet. Maar reizigers moeten zich dus wel echt goed blijven gedragen. Door dit goede gedrag is deze versoepeling mogelijk!”

Lees ook: Gecontroleerde opstart mobiliteit nodig

2 reacties

  1. Rina
    30 juni 2020 om 13:03- Reageren

    Als ik zo om mij heen kijk, dan is er sinds het begin van de corona-maatregelen één ding waar iedereen enorm blij mee is: dat we niet meer de overvolle spitstreinen in hoeven om naar ons werk te gaan. Voor veel mensen was de trein namelijk al jarenlang geen uitje.

    Natuurlijk zijn er situaties waarin reizigers ervoor kiezen om hutje mutje bij elkaar te staan in bus, trein of metro. Maar vaak is die vrije keuze er niet. Dan moeten mensen gewoon in de spits reizen omdat ze van hun werkgever niet thuis mogen werken en niet pas na de spits van huis mogen. Of ze hebben kinderen die ‘s ochtends eerst naar school of naar de opvang gebracht moeten worden, of andere zorgtaken, waardoor ze niet voor dag en dauw van huis kunnen gaan om de spits voor te zijn.

    En natuurlijk hebben mensen een eigen verantwoordelijkheid om dit aan te kaarten bij hun werkgever. Maar ook werkgevers hebben hun verantwoordelijkheid. Een personeelsbeleid waarin thuiswerken wordt ontmoedigd, of zelfs onmogelijk wordt gemaakt, is niet meer van deze tijd. Thuiswerken moet normaal zijn.

    En ook bij NS ligt de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de oplossing van het probleem. We weten allemaal welke treinen er pre-corona jaar in, jaar uit, iedere dag stamp- en stampvol zaten. Ongetwijfeld is de oplossing veel lastiger dan wij als reizigers kunnen overzien. Alleen: de ruimte om de oplossing van dit probleem voor ons uit te schuiven is er niet meer. Vanaf september gaan de eerste forensen waarschijnlijk weer reizen. Tegen die tijd moet er op z’n minst zicht zijn op een oplossing.

    En, als we toch bezig zijn: kunnen we afspreken dat vanaf 1 juli de 1ste klas in de trein weer toegankelijk is voor betalende passagiers, en niet meer gereserveerd voor medewerkers van NS?

  2. Twan Laan
    3 juli 2020 om 15:20- Reageren

    Het Corona-virus is het gelukt wat de vervoerders al tientallen jaren vergeefs proberen: een omdenken in het reisgedrag van forensen. De spitsuren zijn niet alleen vervelend voor de reizigers (drukte) maar ook duur voor de vervoerders (extra ritten en/of langere treinen met materieel dat de rest van de dag stil staat). Als diegenen die dat tijdens “Corona” deden, na “Corona” gemiddeld nog één dagje per week thuis werken of buiten de spits naar het werk kunnen reizen, is er al een flinke kop van die ochtend- en middagspits afgesneden en dat is fijn voor zowel reizigers als vervoerders.

Laat een reactie achter

Lees ook