Italiaanse HSTs voor Trenitalia in Spanje

Italiaanse HSTs voor Trenitalia in Spanje

door Quintus Vosman in rubriek buitenland
geen reacties

De Italiaanse staatsspoorwegmaatschappij Trenitalia gaat met 23 hogesnelheidstreinen (HST) rijden op het Spaanse hogesnelheidsnet.

Treinenbouwers Hitachi Rail, het voormalige AnsaldoBreda, en Bombardier Transportation sloten een contract met Trenitalia voor de levering van 23 hogesnelheidstreinen (HST) van het type Zefiro. De nieuwe treinen zijn ontworpen voor snelheden tot 360 km/u en worden ingezet op het hogesnelheidsnet van het Iberische schiereiland. Het hogesnelheidsnet bestaat uit ‘normaalspoor’, 1435 mm, terwijl het conventionele spoorwegnet breedspoor is met een breedte van 1668 mm (Iberisch breedspoor).

In de afgelopen decennia heeft Spanje een groot aantal hogesnelheidsspoorlijnen gebouwd met de Europese standaardbreedte van 1435 mm, dat inmiddels internationaal ontsloten is met een verbinding naar Frankrijk. Zo hoeven treinen tussen Frankrijk en het Iberische schiereiland niet van spoorbreedte te wisselen en rijden tegenwoordig directe TGV-treinen tussen Parijs, Barcelona en Madrid.

Concurrentie

Inmiddels is in Spanje de markt voor hogesnelheidsverkeer geopend en het liberaliseringsproces in drie pakketten verdeeld met het oog op een ordentelijk verloop en de verschillende deelmarkten. Dit alles wordt effectief met ingang van 14 december 2020.

Er zijn al meer dan twintig verschillende spoorwegbedrijven met noodzakelijke Spaanse vergunningen voor reizigersvervoer. Slechts enkele, zo wordt verwacht, zullen daadwerkelijk actief worden. Van de Franse SNCF en Italiaanse Trenitalia is dat met zekerheid te zeggen.

Trenitalia is bekend met concurrentie in het hogesnelheidsverkeer, want in eigen land is ook Italo in het hogesnelheidsvervoer actief. Deze onderneming rijdt op verschillende verbindingen in de Italiaanse laars. Trenitalia heeft voorts enkele dochtermaatschappijen in andere Europese landen. Zo heeft het de Griekse staatsspoorwegen overgenomen en is het actief met enkele bedrijven onder de vlag van Netinera actief in Duitsland en in Frankrijk met Thello.

Frecciarossa

Trenitalia heeft al een vloot van Zefiro hogesnelheidstreinstellen (ETR 1000), die met de merknaam Frecciarossa de meest prestigieuze treindiensten rijdt tussen de grote Italiaanse steden.

Voor de Spaanse spoorwegplannen kan de Zefiro makkelijk worden gebruikt, omdat de trein ontworpen en gebouwd is op basis van Europese regels. Deze gelden onverkort in de landen van de Europese Unie, waaronder Spanje en Italië, en een aantal daarbuiten. Daarom kan het materieel makkelijk op andere spoorwegnetwerken worden toegelaten en ingezet.

Zo profiteren reizigers, spoorwegmaatschappijen en spoorwegindustrie van de harmoniserende werking van de Europese Unie, die normaliter in de spoorwegsector moeilijk te constateren is. De bestelling van Italiaans materieel voor Spaanse treindiensten kan ook worden gezien als een succesvolle stap in de ontwikkeling van een Europese spoorwegruimte, die de Europese Unie nastreeft

Laat een reactie achter

Lees ook