Met één digitaal ticket door Europa reizen
dossier Innovatie

Met één digitaal ticket door Europa reizen

Eurail lanceert een mobiele Global Pas, waardoor treinreizigers eenvoudig door de 33 Europese landen kunnen reizen. Dat kan voor het reguliere ov wellicht als voorbeeld dienen, laat PR- en communicatiemanager Nienke Geudeker desgevraagd weten.

Reizigers van binnen of buiten Europa kunnen voortaan via een mobiele pas hun Interrail of Eurail-reis maken. Eurail, het bedrijf achter de Interrail Pas, lanceerde de Global Pas, waarmee reizigers via één app onder meer hun reis kunnen plannen, de ingangsdatum kunnen wijzigen en de ticketcontrole in de trein kunnen regelen.

Het coronavirus heeft de ontwikkeling van het nieuwe digitale pas niet in de weg gezeten, gaat ze verder. “Het is een lang beslistraject geweest, omdat alle aandeelhouders (meer dan 35 spoorwegmaatschappijen uit 33 landen, red.) ook meewerkten en moesten beslissen. Het zijn onzekere tijden, dat klopt, maar we wilden geen innovatie op de plank laten liggen.”

Sterker nog: de lancering komt misschien juist wel op een goed moment, denkt Geudeker. “Bij ons kunnen reizigers tot elf maanden van tevoren hun ticket kopen. Dus dan kunnen reizigers alvast hun tickets boeken voor de zomer van 2021. Zeker in onzekere tijden is het handig om de startdatum te kunnen wijzigen of het ticket om te kunnen ruilen. Ook moeten alle conducteurs in de verschillende landen ermee kunnen werken en eraan wennen.”

Pilot in Italië

In aanloop naar deze lancering, startte Eurail afgelopen juli alvast in Italië met de Italië Pas. Medewerkers van het bedrijf reisden zelf alvast met de digitale pas, om te onderzoeken of alles werkt en wordt begrepen. Geudeker: “Dat ging, ondanks de corona, gewoon zoals gepland. We kozen voor een gefasseerde uitrol in plaats van een ‘big bang’ en zijn geen kinderziektes tegengekomen. Vandaar dat we nu overgang op de wereldwijde uitrol.” Later dit jaar volgen nog One Country Passen.

De digitale pas is nu in webshop van Eurail te krijgen en zal in 2021 ook via de partners te koop zijn, zoals NS International. Het papieren ticket blijft nog gewoon te gebruiken. “We zagen in Italië dat 92 procent van de reizigers voor de mobiele pas koos, en 8 procent het bij de papieren pas hield. Natuurlijk is er altijd een groep reizigers die het jammer vindt als de oude pas verdwijnt.” Een datum om de papieren variant uit te faseren is er nog niet.

Oplossing voor regulier ov?

De grote kracht achter het ticketingsysteem is dat meer dan 35 spoorwegmaatschappijen commitment hebben getoond bij de ontwikkeling ervan, vertelt Geudeker. Een ontwikkeling die in het reguliere personenvervoer vooralsnog uitblijft. Verschillende onderzoekers en adviseurs benoemen makkelijkere internationale ticketing wel als van de satifiers om internationaal treinvervoer aantrekkelijker te maken. Recent werd dit punt ook benoemd in het Rli-onderzoek ‘Verzet de wissels’.

Ze ziet wel veelbelovende ontwikkelingen in het reguliere personenvervoer. “Ik heb de afgelopen maanden nog nooit zoveel berichten voorbij zien komen over nieuwe, internationale verbindingen. En bovendien wordt 2021 het European Year of the Rail. Ik denk dat onze oplossing wel een voorbeeld kan zijn van grensoverschrijdende ticketing. Alle spoorwegen zijn bij ons betrokken, dus ze hebben de kennis al in huis.”

Lees ook: ‘Internationale ticketing moet makkelijker’

Laat een reactie achter

Lees ook