Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen

donderdag 23 november 2023

Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar wat wordt er nu precies versoepeld en verruimd in het belastingplan? In deze blog legt Nico van Paridon het uit.

Werkgevers kunnen sinds de versoepeling eenvoudiger hun werknemers een abonnement aanbieden, die zij ook privé kunnen gebruiken. Zo stimuleren we duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit. Dat biedt werknemers ook de flexibiliteit om thuis te werken en één of enkele dagen per week met het ov naar kantoor te gaan.

De versoepeling en verruiming gaat per 1 januari 2024 in en grijpt in op drie niveaus. Het onderscheid dat de fiscus nu maakt tussen verstrekken, vergoeden en ter beschikking stellen van een abonnement is straks niet meer relevant: het mag alledrie. Fijn! Daarnaast kunnen alle abonnementsvormen gekozen worden om in aanmerking te komen voor een vrijstelling, niet alleen de ov-jaarkaart.

Tot slot is het voldoende als de werknemer het abonnement in enige mate zakelijk gebruikt. Dus ook als je één keer per week naar je werk gaat is het straks toegestaan om in aanmerking te komen voor de vrijstelling. Dit punt neemt veel van de huidige administratieve lasten weg. Mooie aanpassingen, toch?

Hoe kwam het tot stand?

Vorig jaar schreef ik met enkele collega’s een artikel over mogelijke fiscale aanpassingen, dat ook in De Telegraaf werd gepubliceerd. We wilden het gebruik van een ov-abonnement fiscaal net zo makkelijk maken als bijvoorbeeld de huidige leaseregeling. Vervolgens hebben Kamerleden Lisa van Ginneken en Romke de Jong van D66 hierover een motie ingediend. Deze is door de Tweede Kamer unaniem aangenomen.

Het ministerie van Financiën heeft dit signaal opgepakt om de regelgeving aan te passen. Zij concluderen dat het tot administratieve lastenverlichting leidt en dat de uitvoeringskosten 0 zijn! Het systeem wordt eenvoudiger en aantrekkelijker. Mooi om te zien dat opeenvolgende en noodzakelijke schakels dit resultaat realiseren.

Ik ben heel benieuwd wat werkgevers, werknemers en ov-bedrijven hiermee gaan doen. Laten jullie het me weten?
 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan

20 nov 2023

Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…

Lees verder »
descriptionArtikel

‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’

19 okt 2023

Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…

Lees verder »

Waarom spitsheffing NS wél kan werken

5 okt 2023

Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij

21 sep 2023

Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…

Lees verder »

Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit

18 sep 2023

Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…

Lees verder »
flash_onNieuws

Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland

13 jun 2023

Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…

Lees verder »

Dit zijn de next steps van OVpay

4 apr 2023

Vanaf komende zomer kunnen reizigers ook met korting via de betaalpas reizen. Te beginnen in Amsterdam. IT-…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Prijsdifferentiatie in het ov komt eraan'

13 dec 2022

De huidige abonnementsstructuren in het ov zijn niet meer van deze tijd, vertelt Paul Rooijmans, eigenaar-…

Lees verder »