Regiojet gaat ‘s nachts naar Polen

Regiojet gaat ‘s nachts naar Polen

door Quintus Vosman in rubriek buitenland
geen reacties

Het Tsjechische Regiojet slaat zijn vleugels verder uit met een nieuwe internationale nachttrein. Dit keer is Polen aan de beurt.

De eerste internationale verbindingen waren tussen Tsjechië en Slowakije. Later werden daar Oostenrijk en Hongarije aan toegevoegd. Beide keren gebeurde dat met lokale partners.

En nu dus de beurt aan Polen, nadat de Poolse autoriteiten een vergunning hebben verleend. De private Tsjechische spoorvervoerder start binnenkort met een nachttrein vanuit Praag, via Ostrava, Katowice en Krakow naar Przemyśl aan de Oekraïense grens. Het is de bedoeling dat de Regiojet-trein ook de grens met Oekraïne overgaat.

Naast de breedspoor-spoorlijn vanaf het Poolse grensstation Przemyśl , de standaard in de voormalige Sovjet-Unie, ligt er een ‘normaalsporige’ lijn die zo’n 15 km diep in de Oekraïne komt. Daar zouden reizigers kunnen overstappen op het Oekraïense spoorwegsysteem. De Oekraïense regering heeft concrete plannen om de lijn door te trekken tot Lviv. Overigens heeft ook het Tsjechische Leo Express ambities om binnenkort op deze verbinding te gaan rijden.

Ook weer naar Kroatië

Regiojet laat in het komende zomerseizoen ook weer nachttreinen rijden tussen Praag en Rijeka aan de Kroatische kust. De eerste dienst staat op 28 mei gepland. Deze nachtelijke lijn had zijn primeur in het zomerseizoen van 2020 en was een klinkend succes. Een groot aantal mensen ging vanuit Tsjechië en Slowakije met de nachttrein naar Kroatië voor hun zon- en zeevakanties.

In het hoogseizoen reed de trein iedere dag, met vertrek in de late middag uit Praag en met tussenstops onder meer in Brno en Bratislava. Via Oostenrijk en Slovenië bereikte de trein zijn eindbestemming. In het laagseizoen reed de trein drie keer per week.

 Weg uit Slowakije

Slecht nieuws over Regiojet komt vanuit Slowakije. De spoorvervoerder verzorgde de treindienst tussen Bratislava en Komarno op basis van een PSO-contract. De nieuwe aanbesteding voor dit vervoer is door het Slowaakse ministerie van Transport gegund aan de Slowaakse en Oostenrijkse staatsspoorwegen, iets dat -gelet op de opzet van de aanbesteding- onvermijdelijk was.

Laat een reactie achter

Lees ook