Goud in handen voor ‘onze’ BRT-systemen

Goud in handen voor ‘onze’ BRT-systemen

door Niels van Oort in rubriek onderzoek
geen reacties

Naast de buitenlandse voorbeelden, doet ook Nederland het goed wat betreft BRT. Denk aan de Zuidtangent en het stadsnet in Almere. Keolis wilde graag weten hoe het nóg beter kan en deed samen met het Smart Public Transport Lab van de TU Delft onderzoek.

Op de recente Dag van de Light Rail stond BRT volop in de schijnwerpers. Dat was een goede stap om de discussie van busfans versus railfans te verschuiven naar de discussie over wat voor het specifieke probleem de juiste (voertuig)oplossing is, zonder ‘blind commitment’ voor welke oplossing dan ook. Uiteraard is het wel van belang om voor elk van die (individuele) oplossingsrichtingen goede inzichten te hebben in de sterkte en de zwaktes. Wat dat betreft heeft BRT nog veel in te halen. Onterecht, want de goede voorbeelden liegen er niet om.

Janine van Verseveld, contractmanager bij Keolis: “De concessie Almere doet het erg goed, maar we zoeken samen met de gemeente Almere continu naar verbeterpunten.” Onderzoeker Suryawardhan Thakur van de TU Delft hielp hen daarbij: “De eerste stap was het beoordelen van de concessie volgens de systematiek van het ITDP.”

Het New Yorkse Institute of Transport and Development Policy (ITDP) heeft een standaard ontwikkeld om BRT wereldwijd te evalueren. “Almere scoort erg goed als het gaat om vrije banen en betrouwbaarheid. Het haalt daarmee een zilveren medaille. In de wetenschap dat er in Europa alleen BRT-systemen in exploitatie zijn met maximaal een zilveren plak, is dat een goed begin.”

Verbeterpunten

Verbeterpunten zijn er vooral op het gebied van informatievoorziening en halte-infrastructuur. De integratie en inpassing in de omgeving, inclusief bewegwijzering, biedt ruimte voor verbetering. Dat lijkt voor meer BRT-systemen een achilleshiel. Van Verseveld: “Bepaalde keuzes (en investeringen) worden bij rail vaak als vanzelfsprekend gezien, maar voor bus niet. Als we het ov naar een hoger plan willen brengen, moeten we beseffen dat de hele busreis, inclusief haltes, infra en inbedding in de stad, hoogwaardig moet zijn. Het onderzoek maakt duidelijk dat het Almeerse BRT-systeem onlosmakelijk verbonden is met de stad”.

Samen met Keolis ging de jonge onderzoeker aan de slag en op basis van de klantenwensenpiramide van Van Hagen en de resultaten van de OV-Klantenbarometer werden verbetervoorstellen gedaan. Het betrof een ontwerp voor verbeterde informatievoorziening op de halte via een ‘digizuil’ waar, afhankelijk van het type reizigers, informatie op maat wordt geboden. Ook een plan voor verbeterde branding is onderdeel van de uitkomsten. Net zoals je tussen Den Haag en Zoetermeer de RandstadRail pakt, pak je in Almere niet de bus, maar de allGo.

Thakur: “Rail is soms de beste oplossing, maar in veel (Nederlandse) gevallen niet. BRT is dan de logische optie, maar dan wel een echte BRT en niet alleen op papier. Door te zorgen dat alle aspecten op orde zijn, van marketing en informatie tot infrastructuur en dienstregeling, krijgen we door de goede toepassing van BRT niet alleen een gouden medaille voor de bus in Almere maar voor het hele ov in NL”.

Lees meer over de evaluatietool van het ITDP.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in OV-Magazine 1/2021. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.

Laat een reactie achter

Lees ook