VDL reed al 100 miljoen e-kilometers
dossier ZE2025

VDL reed al 100 miljoen e-kilometers

door Branko Eijssen, VDL Bus & Coach in rubriek bedrijfsnieuws
geen reacties

VDL Bus & Coach had afgelopen februari een belangrijk succes te vieren: de mijlpaal van 100 miljoen elektrische kilometers werd bereikt.

In 2020 heeft VDL Bus & Coach haar naam als toonaangevende transitiepartner op weg naar zero emissie openbaar vervoer doorgezet. Het afgelopen jaar zijn Citea’s Electric geleverd in Noorwegen, Finland, Duitsland, Italië en in de ‘thuismarkten’ Nederland en België. Met meer dan 800 bussen in 10 landen, geleverd tussen 2015 en de eerste helft van 2020, heeft VDL Bus & Coach in Europa een marktaandeel van 20 procent.

Trots

“Het zijn geweldige cijfers waar we met recht trots op zijn”, zegt Alex de Jong, Business Manager Openbaar Vervoer van VDL Bus & Coach. “De elektrische Citea’s leggen iedere dag samen meer dan 135.000 kilometers af in een groot aantal Europese steden en regio’s. Rekening houdend met de coronacrisis, is dat een hele mooie prestatie. Daarnaast is VDL Bus & Coach voor veel van deze geleverde zero emissie-Citea’s tevens verantwoordelijk voor het leveren en installeren van de laadinfrastructuur, implementatiemanagement, training, reparatie en onderhoud.”

Sinds de introductie van de eerste Citea SLF-120 Electric in Genève tijdens de UITP Mobility & City Transport beurs in 2013, heeft VDL Bus & Coach zich sterk gericht op elektrische mobiliteit. Vorig jaar februari werd het behalen van de 50 miljoen elektrische kilometers gevierd, medio september 2020 stond de teller op 75 miljoen. De in februari van dit jaar behaalde 100 miljoen elektrisch kilometers zorgen voor een besparing van meer dan 14,7 miljoen kilogram CO2-uitstoot.

Nederland is voorloper

Een VDL Citea van Arriva in Limburg

Nederland heeft de meeste elektrische VDL-voertuigen en legt daarmee ook de meeste elektrische kilometers af (ruim 80 miljoen). In meer dan 25 steden zijn meer dan 500 elektrische bussen operationeel. Hierdoor zijn de elektrische Citea’s inmiddels een wezenlijk onderdeel van het huidige straatbeeld in heel Nederland geworden. Als het gaat om het aantal gereden elektrische kilometers, volgen Zweden en Duitsland met 4,5 miljoen.

Nederland is voorloper in de elektrificatie van het ov. Dit is geïnitieerd vanuit het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus, zoals dat in maart 2016 door de gezamenlijke concessieverleners is ondertekend. Geïnspireerd door het klimaatakkoord van Parijs is in dat bestuursakkoord vastgelegd dat uiterlijk vanaf 2025 alle nieuwe bussen die in het ov in Nederland instromen, emissievrij zullen zijn.

“Een doelstelling die ruim gehaald leek te worden, maar nu onder druk staat, doordat concessiestarts zijn opgeschoven”, legt Ard Romers, directeur VDL Bus & Coach Nederland uit. “Binnen verlengde concessies zoeken opdrachtgevers en vervoerders onverminderd naar mogelijkheden om de ambitie toch te realiseren.”

Toekomstverwachting

Voor 2021 verwacht VDL Bus & Coach een stijging in omzet als het gaat om de openbaar vervoerbussen. Gedurende 2020 heeft VDL mooie grote orders voor elektrische bussen ontvangen. Meerdere steden en klanten hebben vervolgorders geplaatst. Voorbeelden hiervan zijn de RET uit Rotterdam, maar ook GVB uit Amsterdam, een aantal Duitse steden en vervoerders zoals KVG uit Kiel en KVB uit Keulen. Van Norgesbuss uit Noorwegen kwam de grootste elektrische busorder uit de geschiedenis van VDL Bus & Coach, van maar liefst 102 stuks. Ook heeft het Belgische openbaarvervoerbedrijf De Lijn een vervolgorder voor 70 hybride bussen geplaatst.

Nieuw busconcept

VDL presenteert de next generation Citea’s tijdens Busworld in oktober.

De trend in de markt voor snel groeiend elektrisch openbaar vervoer heeft zich doorgezet, wat ook zichtbaar is door een afname van de vraag naar dieselvoertuigen. Eind 2020 heeft VDL Bus & Coach via een speciale social mediacampagne de nieuwe generatie Citea’s aangekondigd. Een vanuit de VDL-visie ontwikkeld busconcept, volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn, dat klaar is voor de toekomst en waarbij zero emissie vanzelfsprekend is.

Dit openbaar vervoerplatform zal bestaan uit vier lengtevarianten en voldoet aan elke mogelijke vraag uit de markt: elk model biedt een oplossing zonder compromissen op het gebied van duurzaamheid, technologie, range, passagierscomfort- en capaciteit, ergonomie, flexibiliteit, veiligheid en Total Cost of Ownership. Het batterijpakket is standaard in de vloer verwerkt. Onder de bekende naam Citea zal de nieuwe generatie vanaf 2022 worden geleverd.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in OV-Magazine 1/2021. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.

Laat een reactie achter

Lees ook