In en rond de Gooicorridor – het gebied tussen Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Almere – zetten zeventien publieke en private partijen een belangrijke stap richting een samenhangend netwerk van mobiliteitshubs. Met het ondertekenen van een intentieverklaring is de ontwikkeling van dertien strategisch gelegen overstapplekken concreet geworden. De ambitie: een toekomstbestendig mobiliteitssysteem waarin ov, deelvervoer, auto en fiets naadloos op elkaar aansluiten.
Mobiliteitshubs in Gooicorridor stap dichterbij

Foto: Shutterstock
Tot 2040 moeten er 26 mobiliteitshubs verrijzen in de regio; de eerste dertien locaties zijn nu geselecteerd voor realisatie. De hubs komen bij bus- en treinstations, aan de rand van dorpen of steden, recreatieve bestemmingen en op plekken waar veel verkeer samenkomt. Afhankelijk van het soort hub, is er ook ruimte voor bijvoorbeeld fietsenstallingen, laadpalen, deelvervoer, pakketpunten of horecagelegenheden.
Drie typen hubs
De mobiliteitshubs worden onderverdeeld in drie categorieën, elk met een specifieke functie in het netwerk:
-
Buitenpoorten en Toeristische Overstapplekken (TOPs): gericht op toegang tot natuur- en recreatiegebieden. Ze bieden de mogelijkheid om zonder auto groene bestemmingen te bereiken.
-
Corridorhubs: gelegen aan strategische locaties langs de A1 en A27. Deze hubs worden uitgebouwd tot volwaardige overstappunten voor forenzen, zakelijke reizigers en bezoekers. Door aansluiting op P+R en carpoolplaatsen dragen ze bij aan het ontlasten van snelwegen en binnensteden.
-
Verstedelijkingshubs (stad-, streek- en wijkhubs): gericht op bewoners en werknemers in stedelijke gebieden. Deze hubs stimuleren het gebruik van fiets, ov en deelmobiliteit voor de eerste en laatste kilometers van de reis, waardoor het autobezit en -gebruik omlaag kan.
Van 150 overstappunten naar 13 hubs
In totaal zijn ruim 150 potentiële overstappunten onderzocht binnen de Gooicorridor. Daaruit zijn 26 kansrijke locaties geselecteerd. De eerste 13 worden als prioriteit opgepakt in een uitvoeringsprogramma:
-
Station Baarn
-
Bunschoten P+R
-
Station Bussum Zuid
-
Crailo
-
Eemnes A27
-
Station Hilversum
-
Station Hilversum Sportpark
-
Station Hollandsche Rading
-
Huizen Busstation
-
Kortenhoef
-
Muiden P+R
-
Station Utrecht Overvecht
-
Zoekgebied Soesterlijn/A28
Per locatie wordt een maatwerkoplossing ontwikkeld, afgestemd op lokale behoeften en gebiedskenmerken. Denk aan voorzieningen als ruime fietsenstallingen, laadpalen, deelvervoer, horeca of pakketkluizen.
Gebruiker centraal
Een belangrijk uitgangspunt is de betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden. De ontwerp- en realisatiefase van elke hub wordt in samenspraak met de omgeving uitgewerkt, zodat de hubs aansluiten op de wensen van de gebruikers.
Intensieve samenwerking
De intentieverklaring is ondertekend door de provincies Utrecht en Noord-Holland, gemeenten in de regio (waaronder Hilversum, Huizen, Baarn, Blaricum, de Bilt, Gooise Meren, Laren, Soest, Wijdemeren, Utrecht en Amersfoort), ProRail, NS, Regio Gooi en Vechtstreek en Regio Amersfoort.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…