De gemeente Almere wil dat de volgende busvervoerder nadrukkelijk stuurt op minimale CO₂-uitstoot en naleving van mensenrechten en arbeidsvoorwaarden. Met die aanpak is de kans groter dat er bussen van Europese makelij gaan rijden .
De gemeente Almere wil dat de volgende busvervoerder nadrukkelijk stuurt op minimale CO₂-uitstoot en naleving van mensenrechten en arbeidsvoorwaarden. Met die aanpak is de kans groter dat er bussen van Europese makelij gaan rijden .
Het huidige contract met Keolis loopt eind 2027 af. Almere is gestart met de voorbereiding voor een nieuwe aanbesteding. Begin dit jaar nam de gemeenteraad een motie aan waarin werd gevraagd om Europese busproducenten voorrang te geven. Een direct verbod op bussen uit andere landen is juridisch niet toegestaan, daarom kiest de gemeente voor het verplicht toepassen van de ‘Internationale Sociale Voorwaarden’.
Daarmee moet de nieuwe vervoerder onder meer inzicht geven in de milieu-impact van de productie, het transport naar Almere en de uitstoot tijdens het gebruik van de bussen. Ook wordt gevraagd naar de herkomst van materialen en de arbeidsomstandigheden bij de productie. Almere is daarmee naar eigen zeggen de eerste ov-opdrachtgever in Nederland die een verplichte levenscyclusanalyse (LCA) eist.
De stad volgt hiermee deels het voorbeeld van GVB, dat eerder al probeerde de eigen milieu-impact in kaart te brengen met een LCA, maar tegen praktische problemen aanliep.
Het debat over Europese versus Chinese bussen speelt al langer. In 2019 bestelde Keolis voor de concessie IJssel-Vecht 259 elektrische bussen bij het Chinese BYD, wat leidde tot kritiek van Nederlandse fabrikanten over concurrentie en werkgelegenheid. In de huidige IJssel-Vecht-concessie rijdt EBS, dat elektrische bussen bij Ebusco uit Deurne bestelde. Door productieproblemen zijn die nog niet allemaal geleverd.