Aan de slag met lightrailprojecten

Ideeën in Nederland zijn er genoeg over light rail, maar ze hebben meestal betrekking op de ombouw van het hoofdspoor voor metroachtige diensten, schrijft Rob van der Bijl. Megaprojecten, zijn het. Megaduur ook. Hij mist de kleine overzichtelijke projecten die betaalbaar en snel te verwezenlijken zijn.

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Een voorbeeld van een ombouwproject dat als light rail wordt gepresenteerd is de Oude Lijn tussen Dordrecht en Leiden via Rotterdam en Den Haag. Of tussen Amsterdam en Schiphol waar het hoofdspoor deels toegankelijk zou moeten worden voor metro’s. Zonder dit soort ideeën meteen te diskwalificeren mis ik hier een pleidooi voor mobiliteit en hoogwaardig openbaar vervoer in en rond de steden. Light rail is dan in veel gevallen een te overwegen modaliteit. Daarin kunnen immers hoogwaardige railgebonden eigenschappen pragmatisch worden gecombineerd met relatief simpele deeloplossingen en slimme faseringen. Metro kan, of moet soms ook, maar gaat wel meteen voor de hoofdprijs. In alle opzichten: qua grootte, kosten en complexiteit, en niet te vergeten qua extreem lange realiseringsduur. Bus is vaak veel handiger en goedkoper, maar de capaciteit en kwaliteit ervan voldoen niet altijd.

Lees ook: Light rail: terug van weggeweest

Ondanks de potentie, ondanks ook succesvolle systemen als RandstadRail, zijn lightrailprojecten vaak moeizaam verlopen en soms zelfs afgeblazen. Iedereen kent wel een voorbeeld in Nederland, maar in het buitenland zijn ook nogal wat teleurstellingen verwerkt. Hoe zou dat komen? Precies deze vraag is onderwerp geweest van ons internationale onderzoek (zie kader). Zoals te verwachten viel, is het antwoord omvangrijk

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only