Een rommeltje

Het openbaar vervoer dreigt een regionaal rommeltje te worden. Neem de vertrouwde namen van streekvervoerders. Door fusies en internationalisering veranderen die aan de lopende band. Eén voorbeeld: de Gelderse GSM en Arnhemse GVA vormden GVM, dat met de Twentse TET opging in Oostnet. Later werd dat opgesplitst in Connexxion en Syntus, die nu als Transdev en Keolis door het leven gaan. Wie een goede boterham wil verdienen aan het ov, begint een bedrijf dat namen verzint, logo’s ontwerpt en bussen overspuit.

Hetzelfde geldt voor namen van productformules: dat worden er alleen maar meer (allGo, AML Flex, BestelBuzz, Blauwnet, Bravo, Breng). Nieuwe deelfietssystemen (Donkey Republic, Flickbike, Hopper, KeoBike, Nextbike, Ovelo) buitelen over elkaar heen. En om die te gebruiken moet je nieuwe apps (GoAbout, Tranzer, Turnn, Whim) op je smartphone zetten. Om over alle verschillende tarieven en betaalwijzen nog maar te zwijgen. Is het raar dat reizigers soms door de bomen het bos niet meer zien?

Wie kan orde scheppen in deze chaos? De vervoerders niet, die zijn vooral uitvoerders. Ook branchevereniging OV-NL kan geen vuist maken. Van Infrastructuur en Waterstaat hoeven we geen regie te verwachten. Het ministerie focust zich op het hoofdrailnet en NS, en is te nationaal en academisch bezig om zich over regionale details te buigen.

De enige die regie in de regio kunnen voeren, zijn de twaalf provincies en twee metropoolregio’s. Ze hebben een aantal sterke bestuurders: Sharon Dijksma in Amsterdam, Floor Vermeulen in Zuid-Holland, Fleur Gräper in Groningen en Christophe van der Maat in Brabant. Het wordt hoog tijd dat zij hun autoriteit laten gelden in grote en kleinere kwesties.

Wat zijn de noodzakelijke investeringen voor beter, frequenter en sneller ov? Hoe gaan we die het komende decennium waarmaken?

  • Hoe verbreden we het openbaar vervoer tot mobiliteit voor iedereen? Hoe houden we ook minder handige of minder geletterde reizigers binnenboord?
  • Hoe gaan we om met nieuwkomers, zoals Flixbus? Stoppen we die weg op een industrieterrein of krijgen zij een ereplaats op het station?
  • Hoe regelen we het vervoer tot in de haarvaten van het net? En hoe zorgen we dat al die partijen zonder morren hun data delen?
  • Hoe verbeteren we het imago, de marketing en reisinfo van het ov? Kunnen we namen van abonnementen, formules en producten uniformeren?

Kom op, Sharon, Fleur, Floor en Christophe, jullie kunnen dit: minder versnippering, meer eenheid. Eendracht maakt macht.

Laat een reactie achter