In Beeld: Niet louter hosanna om Noord/Zuidlijn


Rond een uurtje of 2 ’s middags loopt het behoorlijk af en aan met reizigers bij het GVB-loket op station Amsterdam Noord. De meesten komen voorbij om saldo op hun OV-chipkaart te laden en zijn zo weer weg, anderen staan in de rij om een vraag te stellen aan een baliemedewerkster. Twee toeristen doen er nogal lang over, tot groot ongenoegen van een vrouw in de wachtrij. “Toen er nog een rechtstreekse bus naar Centraal ging, was het voor toeristen een stuk makkelijker”, vertelt de GVB-medewerkster. Maar dat geldt niet alleen voor toeristen, ook voor veel Noordamsterdammers is de ov-situatie verslechterd.

Lees ook het artikel: Noord/Zuidlijn stemt niet enkel positief


De Noord/Zuidlijn vertrekt vanaf metrostation Zuid.

Mevrouw Krans (81) vindt een reis richting Purmerend net een dagje uit.

Binnenkomst op Amsterdam Centraal.

Pieter Paul Verheggen, directeur van Motivaction. Het bureau onderzocht de beleving van de Noord/Zuidlijn.

De Noord/Zuidlijn vanaf metrostation Noord.

Buschauffeur Stefan (EBS): “De aansluiting is soms krap. Soms komen de mensen 30 seconden voor vertrek nog vanuit de metro aanlopen.”

Hassan vindt het vooral irritant dat hij niet meer rechtstreeks met de bus naar Centraal kan reizen.

Het busnetwerk in Noord is veranderd, zoals te zien op deze kaart uit het Vervoerplan van de GVB uit 2016.

Soms is het haastwerk om je aansluitende bus te halen.