Noord/Zuidlijn stemt niet enkel positief

Noord/Zuidlijn stemt niet enkel positief

Bijna tweederde van de Amsterdammers ervaart de Noord/Zuidlijn als een verbetering voor Amsterdam en 28 procent als een persoonlijke verbetering. Is het een en al hosanna? Nee. In stadsdeel Noord ervaart 39 procent de komst van de snelle metrolijn als een persoonlijke verslechtering.  Toegenomen reistijd en hogere kosten zijn de belangrijkste redenen.

Het is een uurtje of 2 ’s middags. Het loopt behoorlijk af en aan met reizigers bij het GVB-loket op station Amsterdam Noord. De meesten komen voorbij om saldo op hun OV-chipkaart te laden en zijn zo weer weg, anderen staan in de rij om een vraag te stellen aan de baliemedewerkster. Twee toeristen doen er nogal lang over, tot groot ongenoegen van een vrouw in de wachtrij. “Als ze informatie willen, moeten ze maar naar die informatiezuil lopen”, bijt ze me toe.

Bekijk ook de beeldreportage: Niet louter hosanna om Noord/Zuidlijn

“Of ik hier veel klachten krijg?”, herhaalt de baliemedewerkster mijn vraag, terwijl de reizigersstroom even is opgedroogd. Ze grinnikt kort en knikt bevestigend. “Vooral van toeristen. Die komen met de bus vanuit Purmerend en hebben eerst een buskaartje gekocht. Voor de metro kopen ze hier vervolgens een BTM-ticket (Bus, Tram, Metro, red.) van 6,50 kopen. Daarmee

U moet ingelogd zijn om dit artikel te kunnen lezen. Login

Lees ook