In Beeld: Station Harderwijk open en licht

Beeld: Rob van Esch

Het nieuwe stationsgebouw van Harderwijk kenmerkt zich door veel glas. De bovenste verdieping staat nog leeg in afwachting van een nieuwe huurder; in de benedenverdieping is een Kiosk gevestigd. Ook nieuw is de ruime onderdoorgang met ruimte voor een verkeerstunnel voor auto’s, fietsers en voetgangers en een breed opgezette reizigerstunnel met veel licht. Lees ook: Vernieuwd station Harderwijk geopend.

 


De opening van het nieuwe station Harderwijk werd door honderden mensen bijgewoond.

De onderdoorgang van het station oogt ruimtelijk door de brede trap.

De bank voor het stationsgebouw is een omgekeerde boot, type botter.

Het oude stationsgebouw zal de komende maanden worden afgebroken. Op die plek komt een nieuw busstation.

De perronoverkapping uit 1913 is behouden gebleven.

Station Harderwijk wordt twee keer per uur aangedaan door de stoptrein Zwolle–Utrecht. Gemeente en provincie ijveren voor een Intercity.

Een deel van de perronkap is transparant gemaakt voor een betere lichtinval op het perron en in de tunnel.

De stalling biedt plaats aan 1500 fietsen.

De bewaakte fietsenstalling is een opvallend element. Stallen is de eerste 24 uur gratis.

De verkeerstunnel voor auto's en fietsers vervangt drie overwegen in de stad.