In Beeld: Zuidasdok maakt A’dam Zuid groener

Beeld: Zuidasdok

Het internationale consortium ZuidasPlus mag de Zuidasdok gaan bouwen. Met de klus is bijna een miljard euro gemoeid. De A10 gaat deels ondergronds. Bovenop de tunnel krijgt het nieuwe station meer ruimte en krijgen de pleinen aan weerszijden een nieuwe inrichting.

Lees ook: Internationaal consortium bouwt Zuidasdok

 


Het nieuwe station Amsterdam Zuid krijgt meer ruimte, omdat de snelweg A10 ondergronds in een tunnel verdwijnt.

De daken krijgen een groene bedekking.

De trambaan naar Amstelveen komt direct naast het station te liggen, op het tunneldak van de A10.

De ingang aan het Gustav Mahlerplein (aan de zuidzijde van het station) wordt prominenter.

De huidige situatie aan het Gustav Mahlerplein. De toegang naar het station heeft nu nog een gesloten karakter.

In het nieuwe ontwerp komen twee passages. Beide krijgen toegang naar de perrons. De Minervapassage zorgt bovendien voor een verbinding tussen de twee stadsdelen.

De openbare ruimte krijgt veel groen.

De Brittenpassage wordt is exclusief bedoeld voor trein- en metropassagiers. Door een deels transparant dak, wordt de omgeving lichter.