Consortia ontevreden over actuele data via 9292
dossier Big data

Consortia ontevreden over actuele data via 9292

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Consortia ontevreden over actuele data via 9292

De vijf consortia die vijf actuele ov-routeplanners bouwen, klagen over de actuele data die ze via 9292 van de vervoerders krijgen. “De compleetheid en stabiliteit zijn ontoereikend”, vat Stefan de Konink de grieven samen.

Zijn bedrijf Kinkrsoftware is onderdeel van het consortium ‘Bliksem’. De Konink is ook voorzitter van de Stichting OpenGeo, de beheerder van een van de twee loketten van het project Nationale Data Openbaar Vervoer van Rijk, provincies en stadsregio’s. Het andere NDOV-loket is het bedrijf 9292.

Drie ov-bedrijven blijven in gebreke. GVB levert alleen statische data, dus volgens de geplande dienstregeling, en EBS en Syntus leveren helemaal geen data. De Konink: “We weten dus bijvoorbeeld niets over de punctualiteit en de voertuiglocatie van die drie vervoerders. Daarmee krijgen de vijf consortia hun business cases voor hun actuele reisplanners niet rond. Aan marktpartijen is het niet te verkopen dat een landelijke app niet werkt in Amsterdam of Gelderland.” Op de websites ovradar.nl en ovzoeker.nl is te zien waar dat toe leidt: lege vlekken in en boven Amsterdam (GVB en EBS) en op de Veluwe (Syntus).

De actuele data van de andere vervoerders krijgt OpenGeo via het Shared Service Center van 9292. De Konink: “Dat is één databundel waarbij wij niet kunnen identificeren van welke vervoerder de data komen, terwijl de standaard van Bison dat wel voorschrijft. Ik ben niet tegen een Shared Service Center, maar wel tegen de verschuiving van decentrale levering via de vervoerders naar centrale levering via 9292. Want als 9292 eruit ligt, gaat alles down. Ook ons NDOV-loket. 9292 heeft er dit jaar al 80 uur uit gelegen.”

De vervoerders willen geen leveringsovereenkomst tekenen met het NDOV-loket van OpenGeo. “Ze hebben die overeenkomst zelf opgesteld, maar hun juristen wijzen die nu af.” Daarmee is een patstelling ontstaan tussen het kleine OpenGeo en het grote 9292. De Konink vermoedt een lobby van 9292, dat in handen is van NS, Connexxion en stadsvervoerders. “Wij regelen het wel voor jullie, is de houding van 9292. Ik snap het wel: als er vijf nieuwe ov-reisplanners op de markt komen, dan valt er voor 9292 geen droog brood meer te verdienen.” Directeur Stefan Hulman van 9292 is wegens vakantie niet bereikbaar voor commentaar.

Hoewel dat niet de taak is van een NDOV-loket, kan OpenGeo via een omweg herleiden welke data van welke vervoerder komen. De kwaliteit ervan verschilt per vervoerder. “De actuele data van Connexxion is goed, maar bij Arriva en Veolia is het huilen met de pet op”, oordeelt De Konink. Vandaag hebben de vijf consortia een gesprek met Michiel Beck van het ministerie van infrastructuur en Milieu. Hij is namens IenM, provincies en stadsregio’s projectmanager NDOV. Ze hebben hem tekst en uitleg gevraagd en verwachten professionelere afspraken.

De vijf consortia presenteren op 12 december hun ov-reisplanners op het landelijke congres Planlab: de toekomst van reisinformatie.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook