Eersteklas stallen in Arnhem mislukt

Eersteklas stallen in Arnhem mislukt

door in rubriek fiets
Reacties uitgeschakeld voor Eersteklas stallen in Arnhem mislukt

Bij treinreizigers bestaat geen animo voor het luxer en dus duurder stallen van fietsen. Ook niet als daar extra diensten bij horen. Dat blijkt uit de NS-proef met eersteklas stallen op station Arnhem.

Van 2 juli 2011 tot en met 31 december 2012 konden reizigers in de nieuwe fietsenstalling van station Arnhem – naast gewoon bewaakt stallen – kiezen uit drie vormen van eersteklas stallen: een privilegeplaats (een ruime plek het dichtstbij het perron), valetparking (reiziger geeft fiets af, beheerder stalt hem) en een vaste privéplaats. Eersteklas stallen kostte 150 euro per jaar, tegen 99 euro voor een standaard jaarabonnement. Voor die meerprijs konden de stallers ook een beroep doen op drie extra diensten: een leenfiets (bijvoorbeeld bij een lekke band), een leenslot en elk jaar een fietskeuring. Doel was uit te vinden hoeveel geld fietsenstallers extra willen betalen voor meer kwaliteit en service.

Tijdens de proef met eerste klas stallen kozen 16 klanten een abonnement voor een van de 60 vaste privéplaatsen. Voor de 38 privilegeplaatsen zijn 8 jaarabonnementen verkocht. De 34 plekken voor valetparking (200 euro per jaar) trokken geen enkele klant.

Wegens dat gebrek aan belangstelling heeft NS de proef op 1 januari 2013 gestopt. “Consumenten ervaren te weinig verschil tussen de producten in één stallingsruimte (onbewaakt met toezicht, bewaakt en eersteklas bewaakt) en vinden de prijs van bewaakt stallen en eersteklas stallen te hoog in verhouding met gratis stallen met toezicht”, schrijft NS in de evaluatie. Eersteklas stallen komt er dus ook niet in andere stallingen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook