Vlaanderen gaat voor tram

Vlaanderen gaat voor tram

door Eduard de Jong in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Vlaanderen gaat voor tram

De Vlaamse regering investeert honderden miljoenen in de uitbreiding van het tramnet van Antwerpen en Gent. De bouw van de tramtreinlijn Hasselt–Maastricht begint over ruim een jaar en de Kusttram krijgt een goede ontsluiting via Veurne. De Nederlandse plannen steken er schamel bij af.

In het Vlaams regeerakkoord staat het heel expliciet: in elke Vlaamse provincie komt een tramproject, op voorwaarde dat er genoeg potentie is. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits bevestigde onlangs dat de deelregering ‘uitdrukkelijk kiest om te investeren in betere tramverbindingen in Vlaanderen’. Gekozen is voor de DBFM-opzet (Design, Build, Finance, Maintain), waarbij een privaat consortium de financiering en aanleg van de infra op zich neemt. De overheden lossen de kosten van aanleg en onderhoud in 35 jaar af in de vorm van een jaarlijkse beschikbaarheidsvergoeding.

Een deel van het Vlaamse doel is al behaald. Vorig jaar voltooide Antwerpen het project Brabo1: twee nieuwe tramtrajecten met een gezamenlijke lengte van 7 kilometer en een nieuwe remise voor 53 trams in Deurne. In aanleg is sinds maart het LIVAN1-project (Lijn Invest Antwerpen), een 7 kilometer lange sneltramverbinding tussen de Franklin Rooseveltplaats in het centrum en een P+R-terrein in het oosten van de stad

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook