dossier Innovatie

‘Straks koop je kilometers, hoe meer hoe goedkoper’

door in rubriek advies
Reacties uitgeschakeld voor ‘Straks koop je kilometers, hoe meer hoe goedkoper’
Auke Huisman

Foto: Renée Krijgsman

Innovatie in het openbaar vervoer komt alleen van de grond met echte concurrentie tussen de aanbieders van vervoer. Die hoeven niet eens zelf bussen of treinen te hebben, stelt Auke Huisman van  Humanis Consulting Group. “De relatie met de klant moet centraal staan.”

Auke Huisman loopt naar eigen zeggen doorgaans een jaar of vijf voor op de praktijk. Maar zijn toekomstvisie kan op korte termijn verwezenlijkt worden. De consultant die de afgelopen drie jaar bij NS-Business Card verantwoordelijk was voor de introductie van ‘reizen op rekening’, ziet in de energiesector en de telecomsector het voorland van het openbaar vervoer. Van die sectoren kan het openbaar vervoer leren. Overheidsmarkten die succesvol zijn geliberaliseerd en waar de klant tegenwoordig uit een veelvoud aan producten kan kiezen. Met oude staatsbedrijven als KPN, die knokken voor behoud van markt, en met talrijke nieuwkomers die met innovatieve oplossingen komen.Essentiële voorwaarde voor een goed functionerende markt is volgens Huisman een goed werkend kassasysteem. In de energie en telecom koopt de klant een product zonder dat hij iets te maken heeft met de techniek die nodig is om stroom of belsignaal op de juiste plek te krijgen. Dat regelt de provider, die

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook