In deze twintigste notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit geven Igor Koster, Max Olzheim en Hans Jeekel hun visie over waarom structurele aandacht voor nabijheid essentieel is voor een leefbare, eerlijke en duurzame samenleving.
De waarde van nabijheid voor mens en klimaat

Nabijheid – het dagelijks leven kunnen organiseren binnen korte afstanden – is geen luxe, maar een randvoorwaarde voor een duurzame, sociaal rechtvaardige en leefbare samenleving. Toch wordt deze cruciale bouwsteen nog altijd onvoldoende meegewogen in ruimtelijke plannen en mobiliteitsbeleid.
Het huidige beleid is sterk verkokerd. Voorzieningen worden per sector gepland – onderwijs hier, zorg daar, werk elders – zonder oog voor het grotere geheel. Nabijheid, of zelfs bereikbaarheid in brede zin, speelt in de formele besluitvorming zelden een rol van betekenis. Daardoor ontstaan hardnekkige blinde vlekken, met name voor mensen zonder auto of met beperkte middelen, zoals lager opgeleiden in perifere regio’s.
Tegelijkertijd zien we hoe werklocaties steeds vaker verrijzen langs snelwegen – goed bereikbaar met de auto, maar nauwelijks met OV of fiets. Natuurgebieden verdwijnen daarbij vaak letterlijk en figuurlijk uit beeld van mobiliteitsprofessionals. Het resultaat: meer afhankelijkheid van de auto, grotere ongelijkheid, en gemiste kansen voor duurzaamheid.
In grote mate is nabijheid ook een ruimtelijke opgave. De huidige woningbouwopgave biedt daarom juist nu een unieke kans om nabijheid opnieuw vorm te geven. Deze notitie ‘De waarde van nabijheid voor mens en klimaat ‘ beoogt een eerste stap te zetten richting het verbinden van domeinen die nu vaak gefragmenteerd worden geanalyseerd.
(Bron: Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit)
Klik hier voor de volledige notitie, of abonneer op de nieuwsbrief van Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit, zo blijft u altijd op de hoogte van inspirerende publicaties en initiatieven.
Klik hier om de voorgaande notities te lezen.
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…