Spoor negeert klantwensen
dossier PHS

Spoor negeert klantwensen

door in rubriek spoor
Reacties uitgeschakeld voor Spoor negeert klantwensen

Geen vaste treincorridors, geen hogere snelheden en geen aparte spitsdienstregelingen. In hun operationele uitwerking ‘Beter en meer’ houden NS en ProRail vast aan het vertrouwde principe van de dienstregeling 2007 en het vergezicht Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).

Beter en meer is een voorschot op de Lange Termijn Spooragenda die het kabinet dit voorjaar publiceert. NS en ProRail willen het spoor eerst betrouwbaarder maken en pas later de frequentie verhogen: “Eerst beter, dan meer.” Intercity’s in vaste corridors (in plaats van lijnen met wisselende bestemmingen) maken het spoor robuuster. Vooral spoorbouwbedrijven hebben daar de afgelopen jaren voor gepleit.

NS en ProRail maken een andere afweging: “We kiezen ervoor zoveel mogelijk reizigers zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen te blijven bieden. Die verlagen de reistijd, verhogen het gemak en maken de trein aantrekkelijk voor alle treinreizigers.”

Snel en frequent
Het overgrote deel van de reizigers, bestaande uit forensen en studenten, willen vooral snelle en frequente treinen. Dat bleek uit marktonderzoek voor de dienstregeling 2007, waarbij NS Intercity’s en sneltreinen die elk half uur reden samenvoegde tot langzamere Intercity’s die elk kwartier rijden. Alleen de kleine groep sociaal-recreatieve reizigers wenst vooral directe treinen.

Klantwensen

forensen & studenten          sociaal-recreatieve reizigers
1. snel                                           rechtstreeks
2. frequent                                    punctueel

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook