Brabantliner wint van auto en trein

Brabantliner wint van auto en trein

Na ruim 25 jaar is de Brabantliner tussen Breda, Oosterhout en Utrecht een onverminderd succes. De verbreding van de A27, die in 2025 een feit moet zijn, kan de goede concurrentiepositie van de snelbus in gevaar brengen.

De rood-witte Brabantliner 400 draait het busstation van Oosterhout op. Andere bussen en een enkele buurtbus richting Breda en Geertruidenberg zijn net vertrokken. Het is een vroege donderdagochtend; het aantal instappers is groot. De chauffeur van Veolia Transport groet vriendelijk. Stipt op tijd manoeuvreert hij zijn bus van het busstation, dat midden in een woonwijk ligt, naar de doorgaande weg. Richting Utrecht.

Bekijk de uitgebreide fotoreportage.

Lijn 400 is een van de drie Brabantliners die Veolia Transport sinds 2007 in opdracht van de provincie Noord-Brabant rijdt. De eerste buslijn 400 tussen Oosterhout en Utrecht was de Sneltreinbus die in 1986 onder de vleugels van VSN-dochter BBA ging rijden. Kort na de komst van de snelbus Oosterhout–Utrecht startte lijn 401 tussen Breda en Utrecht.

“Deze lijnen waren meteen een succes”, weet Piet van den Bosch, commercieel manager Veolia Transport. “Bij gebrek aan een spoorverbinding waren de snelbussen die bij files over de vluchtstrook mochten, een goede oplossing. In eerste instantie hadden de snelbussen

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook