CAF mag nieuwe Sprinters leveren

CAF mag nieuwe Sprinters leveren

NS onderhandelt met de Spaanse treinenfabrikant CAF als ‘perferred bidder’ over de levering van 120 nieuwe Sprinter-treinstellen. CAF deed de beste aanbieding, Alstom werd tweede.

De 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS wil aanschaffen bij CAF zijn gebaseerd op de Civity, die binnenkort gaat rijden tussen Oostenrijk en Triest. Het modulaire treinconcept heeft zich elders in Europa al bewezen. NS bestelt hiermee een ‘product van de plank’. Wat afwijkt zijn de brede deuren en de brede bakdoorgangen. Net als de huidige Sprinters worden de nieuwe stoptreinen transparant en dus sociaal veilig, energiezuinig, ze krijgen een rolstoeltoilet, kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt voor rijden onder Ertms.

Na een uitgebreide aanbesteding onderhandelt NS nu met CAF over de laatste afwerkingsdetails. Zolang het definitieve contract nog niet is getekend zit Alstom op de reservebank. De nieuwe Sprinters komen vanaf 2018 in dienst. Mogelijk komen er daarna nog vervolgorders. De bestelling heeft een waarde van 510 miljoen euro. De nieuwe Sprinters zijn nodig vanwege de groei van het aantal reizigers, het opvoeren van frequenties op bepaalde lijnen en de beperkte voorraad reservematerieel.

Dubbeldekkers
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Ze krijgen een kleine technische opknapbeurt. Daarna volgen in het voorjaar nog zeven treinstellen.

Intercity’s
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS. De treinen gaan eerst op de HSL rijden, naar verwachting vanaf 2021. De eerste fase van de aanbesteding, waarbij enkele leveranciers worden geselecteerd, moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.

Modernisatie
Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81 treinstellen van de Intercity-dubbeldekker (type VIRM) de komende jaren volledig gemoderniseerd bij NedTrain in Haarlem. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten over de HSL. Het gaat hierbij om kleine technische aanpassingen aan bijvoorbeeld het chassis. Verder worden de rijtuigen opnieuw gespoten zodat ze één geheel vormen met de nieuwe Traxx-locomotieven.

Eén reactie

  1. ed2014
    1 november 2014 om 00:26

    510 M EUR for 120 trains? Some trams cost more than that. NS is once again going for the cheap. FYRA no 2 is in the making. Some people never learn.

Lees ook