Phileas-producent APTS is failliet

Phileas-producent APTS is failliet

door in rubriek bus
2 reacties

De bussenbouwer APTS is dinsdag failliet verklaard. Bij de VDL-dochter in Helmond werken 15 mensen. 

Volgens directeur Ruud Bouwman ligt de oorzaak in ‘slecht betalende klanten, met name in Zuid-Europa’. Zo is het bedrijf al jaren verwikkeld in een juridische strijd met het Franse Douai. Dat wilde haar geld terug toen bleek dat busgeleiding via magneten geen haalbare kaart was. Inmiddels is de Franse stad helemaal over gegaan op gewone gelede bussen.

“De curator is vandaag aan de slag gegaan”, aldus Bouwman, “We hebben inmiddels een zaak tegen Douai gewonnen. De curator gaat nog met onze advocaat overleggen of de overige drie zaken worden doorgezet.”

De 15 mensen die bij APTS werken, kunnen elders bij VDL, dat 70% van de aandelen in handen heeft, aan de slag.

2 reacties

  1. Eduard de Jong
    26 november 2014 om 23:26

    De oorzaak van het faillisement ligt veeleer in slecht of in het geheel niet functionerende producten, die VDL heeft geleverd. En niet alleen in Douai. Ook in Istanbul is de afnemer ontevreden over de geleverde Phileas. De miljoenensubsidies van Economische Zaken in dit discutabele product zijn geheel verdampt. Eindhoven (SRE) zit nog jaren opgescheept met het door VDL geleverde ‘high-tech’ wanproduct. Kennelijk heeft VDL nog geld genoeg om juridische procedures te voeren.

  2. Gert Jan Binkhorst
    27 november 2014 om 17:30

    Toen Phileas in Eindhoven net gestart was heb ik me vanuit een toenmalige adviesfunctie verdiept in dat project, want stel je voor dat er een alternatief voor die dure aanleg van tramlijnen zou zijn/worden uitgevonden. Uit gesprekken met de mensen die het besturingssysteem leverden (van een VDL was nog geen sprake) kreeg ik het idee dat ze nog lang niet zo ver waren om die techniek goed te laten werken bij een voertuig dat harder moest kunnen rijden dan de containerdraagwagens op de Maasvlakte, waar dat systeem op dat moment al prima voldeed. Dus bleven de bussen in Eindhoven gewoon door mensenhanden bestuurd en wat is nu eigenlijk beter dan een slimme chauffeur?

    Phileas komt op mij over als het zoveelste systeem dat bedacht is om de tram opnieuw uit te vinden. Want wat is er nu duurzamer dan een tramrail als geleiding? Die stuur je na afloop van zijn levensduur naar de Hoogovens. Heeft iemand ooit uitgerekend wat de levenscycluskosten van Phileassysteem zouden zijn, in vergelijking met een tramsysteem?

    Misschien moet Eindhoven toch het zelfde doen als Caen nu doet.

Lees ook