In OV-Magazine 1/2019 presenteerde Marc Maartens de ‘vakmannen van het ov’. Nu de (vak)wereld enorm veranderd is, is het tijd voor een nieuw lijstje. Natuurlijk doen we altijd mensen tekort, maar dit zijn de huidige ‘vakmensen van het ov’.
Dit zijn de vakmensen van het ov

Foto: Shutterstock
Frank van Setten: Nestor van de sector. Werkte zijn hele leven in het ov. Medeoprichter Syntus, bedenker visgraatmodel en Vlinder-concept. Trad na pensioen toe tot onze Raad van Advies en houdt zich nu bezig met Toekomstbeeld OV en Bus Rapid Transit (BRT).
Jan van Selm: Strategische denker die ov ‘ademt’, maar ook verbindt met andere modaliteiten. Bracht eerder vernieuwing bij OV-bureau Groningen Drenthe en is als directeur van DOVA nu ‘het geweten van de sector’. Deelt zijn kennis in columns voor dit blad.
Christel Mourik: Was jarenlang ov-directeur van Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), nu de topvrouw. Bereidde de beschikbaarheidsvergoeding en de OV-urgentieconferentie voor. Integrale blik, snelle schakelaar en makkelijke prater. Ook voorzitter van Railforum.
Corina de Jong: Moeder van de sector. Organiseert als directeur van Railforum al 22 jaar verdiepende kennissessies voor de sector. Doel: sector een positieve uitstraling geven, geeft zelf goede voorbeeld. Meest recente succes: de Raildagen.
Nico van Paridon: Ondernemende ambtenaar met vernieuwingsdrang. Ziet bij Vervoerregio Amsterdam ov inmiddels ‘steeds meer als onderdeel van de totaaloplossing’. Geestelijk vader bussenlening en MaaS-waardige concessie-eisen. Huidige missie: ov fiscaal aantrekkelijker maken.
Niels van Oort: Wetenschapper pur sang met verleden bij Goudappel. Vlotte babbelaar die academische kennis helder vertaalt naar en verbindt met praktijk. Schrijft daarover in dit blad. Medeoprichter Smart Public Transport Lab, dat al vijf jaar bestaat.
Jeroen Fukken: Rechterhand en inhoudelijk geweten van Wouter Koolmees bij NS. Ruime ervaring in de sector, onder meer bij IenW. Was ook enkele jaren directeur van de Mobiliteitsalliantie.
Wilko Mol: Allround ov-man met hart op de tong. Begon bij Rover en was medeoprichter Jonge Veranderaars. Later onder meer directeur van adviesbureau inno-V en OV-bureau Groningen Drenthe. Nu de baas bij EBS. Oud-columnist OV-Magazine.
Karin Hoekstra: Is bij de sectie ‘OV en Spoor’ van ministerie IenW bezig met herijking Toekomstbeeld OV 2040. Wil sector overstijgende en maatschappelijke onderwerpen integraal aanpakken.
Erwin Stoker: Sterke man bij OV-bureau Groningen Drenthe - al sinds 2006. Betrokken bij de succesvolle ontwikkeling van het ov-netwerk. Zit ook erg in het ‘zero emissie’-dossier.
Freek Bos: Sinds jonge leeftijd belangenbehartiger van ov-reizigers. Werd in 2018 de eerste directeur van reizigersvereniging Rover, dat een professionaliseringsslag nodig had.
Op de reservelijst
Jaap Bierman: Met bijna 10 jaar bij HTM langstzittende Ceo van een vervoerder. Na een ziekbed keerde hij in volle glorie terug bij ‘zijn’ ov-bedrijf. VVD’er die snapt hoe ov werkt.
Saskia Kluit: Zet ervaring bij Fietsersbond inmiddels in als voorzitter Rover: vrijwel elke fietser gebruikt immers ook ov.
Ingrid de Bruijn: Strategisch projectleider Vervoerregio Amsterdam. Actief binnen Europese ov-autoriteitenclub EMTA en had belangrijke rol binnen uitrol OVpay.
Marleen van de Kerkhof: Huidige voorzitter Jonge Veranderaars. Werkzaam bij Dual Inventive en was in 2022 Europese railambassadeur namens Railforum.
Sanne van Breukelen: Werkte jarenlang aan ‘Zero Emissie’ bij Vervoerregio Amsterdam, doet dat nu bij onderzoeksbureau Cenex. Schrijft ook columns in OV-Magazine.
Manu Lageirse: Vlaamse Nederlander, oud-directeur bij het ter ziele gegane Veolia. Bracht weer rust in de tent bij Transdev na het vertrek van Pier Eringa.
Suzanne Hiemstra: Enthousiasmeert veel studenten en promovendi aan de TU Delft op terrein van personal mobility.
Liselotte Rijnders: Techniek-strateeg bij ProRail. Probeert uitrol Ertms-programma jaren te versnellen.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…