VDL neemt bustak Van Hool over

dinsdag 9 april 2024

Waterstofbus van Van Hool (foto: Shutterstock)

VDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz Cargobull neemt de trailerdivisie over. De Vlaamse vakbonden spreken van een donkere en triste dag voor de medewerkers van Van Hool. Hoewel er gemikt wordt op een snelle doorstart en VDL en Schmitz aangekondigd hebben enkele honderden medewerkers te willen behouden, worden alle 2.5000 werknemers wel eerst ontslagen. Een deel zal, na een sollicitatieproces, weer worden aangenomen.

De overname moet op korte termijn afgerond zijn. Curator Pinoy noemde een tijdsframe van 'dagen, niet weken'. VDL heeft nog niets bekendgemaakt over de precieze plannen die het bedrijf heeft met Van Hool. 

IN de fabriek van Van Hool in Lier werken nu nog 2400 mensen. Een groot deel van deze banen gaat verloren, maar hoeveel medewerkers hun baan terug krijgen is nog niet bekend. Dat zal waarschijnlijk slehts om enkele honderden zijn, in eerste instantie. 

Van Hool heeft naast de fabriek in Lier ook een fabriek in Noord-Macedonië. VDL heeft al een fabriek in Roeselare (West-Vlaanderen), waar eind vorig jaar juist een fonkelnieuwe productiehal werd geopend. 

Van Hool was voor het failissement van plan om de productie van stadsbussen te staken en de productie van touringscars te verplaatsen naar Noord-Macedonië. Van Hool is een sterke speler op de markt voor touringcars, VDL is vooral sterk in stadsbussen. Met de overname neemt VDL ook de sprong naar de Verenigde Staten: Van Hool is voor bijna 40 procent eigenaar van het Amerikaanse bedrijf ABC, dat bussen van Van Hool verkoopt. 

Winstgevendheid VDL

De winstgevendheid van VDL zelf staat onder druk door inflatie en toeleveringsproblemen, zo stelde ceo Willem van der Leegte. De overname van Van Hool kan hier soelaas bieden. 

Van Hool kampte met bijan 400 miljoen aan schulden. Het bedrijf zette voorheen in op waterstof als vervanging van de traditionele dieselbussen en heeft hierbij waarschijnlijk verkeerd gegokt. De productie van elektrische bussen van Van Hool liet dan ook lang op zich wachten. Toen de elektrische bussen eenmaal uit de fabriek rolden lukte het niet om de productie winstgevend te maken.

Slepend conflict erfgenamen

Van Hool had wendbaarder kunnen zijn, als er niet ook een erfeniskwestie een rol speelde. De kwestie rondom de erfenis verhinderde het slagen van een eerdere reddingspoging. Bij dat plan zouden 1100 mensen hun baan verliezen, minder dan de nu geraamde 1800 verloren werkplekken. 

 

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed

14 jul om 12:00 uur

Er is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…

Lees verder »
descriptionArtikel

GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams

10 jul om 09:50 uur

De Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer

2 jul om 11:07 uur

De motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB

1 jul om 09:15 uur

GVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov

23 jun om 10:47 uur

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Langeafstandsbus is ondergewaardeerd door negatief imago

27 mei om 08:55 uur

De langeafstandsbus is voor veel Nederlanders een blinde vlek. Zo’n dertig…

Lees verder »
descriptionArtikel

Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant

19 mei om 14:57 uur

Arriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…

Lees verder »
descriptionArtikel

Goan-fiasco kost 1,4 miljoen

15 mei om 14:10 uur

We schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…

Lees verder »