Station Assen krijgt karakteristieke kap

Station Assen krijgt karakteristieke kap

door in rubriek stations
Reacties uitgeschakeld voor Station Assen krijgt karakteristieke kap

De ontwerpcombinatie De Zwarte Hond en Powerhouse Company hebben de aanbesteding gewonnen voor het ontwerp van station Assen.

Opdrachtgevers NS, ProRail en de gemeente Assen wilden een uitnodigend, herkenbaar en toegankelijk station. Zij zochten in de prijsvraag naar een optimaal ov-knooppunt, dat zowel stedenbouwkundig als architectonisch aansluit op de stad. De winnende bureaus hebben eerder samen een opdracht binnengehaald. In 2013 realiseerden zij het Erasmus Paviljoen voor de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

De architecten hebben gekozen voor een ontwerp met drie horizontale lagen; een ondergrondse fietsenstalling, een ruime stationshal die aansluit op de stad en een karakteristieke stationskap. Een nieuwe perrontunnel geeft toegang tot een verbreed middenperron.

Doordat de fietsenstalling ondergronds komt, is er alle ruimte voor voetgangers. De fietsenstalling biedt plaats aan 2600 fietsen en kan in de toekomst worden uitgebreid. Bovenop op de fietsenstalling aan de noordzijde komen groene terrassen.

Door de aanleg van een verdiepte autotunnel kunnen voetgangers straks vanaf het station ongehinderd de stad in lopen. De ‘rode loper’ van Assen verbindt het centrum met het oosten van de stad.

De vernieuwing van het stationsgebied in Assen bestaat uit de bouw van een nieuw stationsgebouw met fietsenstalling, een nieuwe perrontunnel, de vernieuwing van de Vredeveldsetunnel, de inrichting van een nieuw busstation, de aanleg van een autotunnel, de inrichting van het stationsgebied en de herinrichting van de openbare ruimte.

De bouw van de autotunnel is gereed in 2016, het station in 2017 en de inrichting van het stationsplein in 2018. In 2019 moet de herinrichting van het hele stationsgebied klaar zijn.

Bekijk ook de reeks ontwerptekeningen.

Dwarsdoorsnede

 

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook