Stationsgebied Harderwijk gaat op de schop

Stationsgebied Harderwijk gaat op de schop

door in rubriek stations
Reacties uitgeschakeld voor Stationsgebied Harderwijk gaat op de schop

Harderwijk krijgt een compleet nieuw station en ook de stationsomgeving wordt grondig aangepakt. Er komt een nieuw stationsgebouw, een verkeerstunnel, een vernieuwd P+R-terrein en een dynamisch busstation.

Met de komst van Randstadspoor is het station toe aan een oppepper. Aannemerscombinatie Reef/Strukton neemt de klus op zich. Door direct de totale omgeving op te knappen, wordt volgens de gemeente op de kosten bespaard. De totale werkzaamheden zijn begroot op 14,4 miljoen euro. Dat bedrag wordt opgebracht door de gemeente Harderwijk, de provincie Gelderland, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en NS. Group A tekende voor het ontwerp.

Bekijk de foto’s op de pagina In Beeld

Kern van het project is de nieuwe verkeerstunnel die de gelijkvloers overweg tussen de Stationslaan en de Oranjelaan moet vervangen. De tunnel krijgt een weg voor gemotoriseerd verkeer, een fietspad en een voetgangersgebied dat ook toegang geeft tot de perrons. Het stationsgebouw uit 1983 word gesloopt en vervangen door een nieuw gebouw. De onbewaakte fietsenstalling wordt uitgebreid tot 1500 plaatsen. Verder naar het zuiden wordt in het kader van hetzelfde project de gelijkvloerse fietsoversteek bij de Weisteeg vervangen door een fietstunnel.

De bouw begint volgend jaar. De fietstunnel moet in het najaar van 2015 zijn opgeleverd; de stationsomgeving moet eind 2016 klaar zijn. Buitendienststellingen zijn gepland in de mei-, zomer en kerstvakantie.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook