Na EBS, GVB en Connexxion leveren nu ook Arriva en Waterbus hun data rechtstreeks aan OpenOV. Voor de data van de overige vervoerders blijft de club nog afhankelijk van 9292.
OpenOV en 9292 zijn allebei nog in de race om het NDOV-loket te gaan beheren. Dit loket moet uiteindelijk alle data van vervoerders gaan beheren en doorleveren naar bijvoorbeeld bouwers van reisinformatiesystemen.
Arriva is de vierde vervoerder die er nu voor kiest om rechtstreeks aan OpenOV te leveren.
@MDiepenmaat @openOV Dat is ontzettend fijn voor reizigers! Goed werk! ^MR
— Arriva Nederland (@Arriva_NL) January 7, 2015
Het is Stefan de Konink van OpenOV een doorn in het oog dat hij nog geen rechtstreekse toegang heeft tot de overige data. “De rest komt via het afvoerputje van 9292 met onbekende kwaliteit. Nou ja, de kwaliteit is meer dan bekend… en die is niet goed.”
Als voorbeeld noemt hij de datastroom van Syntus die er na tien uur helemaal uit lag en pas net na twaalf uur weer online kwam, vanwege onderhoud. Dat onderhoud werd pas om 8.59 uur aangekondigd, zegt De Konink. Na het onderhoud blijft de datastroom niet strak. “Zolang er niemand kan worden aangesproken op de kwaliteit, heb je er als afnemer niets aan”, aldus De Konink.

- ‘Automatische trein vergt tijd en lef’ - 27 september 2018
- IC Berlijn: Ferleman verhoogt druk op DB - 19 september 2018
- Langste stedelijk verlengsnoer van R’dam - 20 juli 2018
- Aan de slag met ZE2025 - 19 juli 2018
- Analyse: Geld? Kan geregeld worden - 6 juli 2018
Berens Schotanus
“alle uiteindelijk alle”
…een mooie verspreking. Maar toch ook symptomatisch voor de mate waarin de OV-sector verslingerd is aan ultieme eindtoestanden waarin nooit meer iets zal veranderen…
Geert Wirken
De constructie met twee NDOV-loketten die alsnog door een ‘9292 shared service center’ van informatie voorzien worden is verschillende partijen al langer een doorn in het oog. In 2014 zijn er ook regelmatig langdurige storingen geweest in het netwerk van 9292 waardoor beide NDOV-loketten niet konden leveren. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Een storing bij 9292 en in heel Nederland geen actuele reisinformatie.
Hopelijk gaan ook andere vervoerders snel rechtstreeks leveren. Het voorkomt in ieder geval een overbodig single point of failure.