Fast Ferry krijgt toch geen tweede kans

Fast Ferry krijgt toch geen tweede kans

door in rubriek ov over water
Reacties uitgeschakeld voor Fast Ferry krijgt toch geen tweede kans

De terugkeer van de snelle veerverbinding over het Noordzeekanaal is definitief van de baan. Een haalbaarheidsstudie in opdracht van Provinciale Staten Noord-Holland leverde geen positieve businesscase op.

In december 2013 ging er een streep door de vorige verbinding, omdat de provincie het aflopende contract met Connexxion niet opnieuw wilde aanbesteden. Vorig jaar september toonde een meerderheid van Provinciale Staten zich nog enthousiast voor een reactivering van de snelle boot tussen Amsterdam en Velsen. Drie partijen zouden geïnteresseerd zijn.

Uit een studie van MUConsult (.pdf) blijkt echter dat de exploitatie niet voldoet aan de randvoorwaarden. De vervoerwaarde is beperkt tot vooral de ‘fun-factor’ en het exploitatietekort zou consequent twee tot zes ton hoger liggen dan de 1,2 miljoen euro die Provinciale Staten bereid zijn bij te dragen. Daarbij zit dan nog niet de realisatie en het onderhoud van nieuwe walvoorzieningen. De omliggende gemeenten zijn niet bereid om structureel bij te dragen in het exploitatietekort.

Ook snelle watertaxi’s zijn niet haalbaar. Voor het varen met snelle, kleine boten is geen ontheffing mogelijk op het Noordzeekanaal. En een grote boot zou juridische gevolgen kunnen hebben voor de ov-concessie op land.

Wel ziet de studie mogelijkheden in recreatievaart in de drukke zomermaanden. Maar de kans dat deze interessant zijn voor forenzen is klein, vanwege de hoge prijzen en de lage snelheid.

De commissieleden van Provinciale Staten leggen zich neer bij de conclusies. Alleen de SP zet nog in op een terugkeer van de Fast Flying Ferry met de oude boten. Servaz van Berkum van GroenLinks, die lid was van de projectgroep voor reactivering, ziet dat niet zitten: “Ik wil zeker dat hij terugkomt, maar niet ten koste van alles. Het is heel pijnlijk, een hele bittere pil, maar het is de realiteit.”

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook