Nijmegen Goffert parel voor de stad

Nijmegen Goffert parel voor de stad

door in rubriek stations
Reacties uitgeschakeld voor Nijmegen Goffert parel voor de stad

Het nieuwe station Nijmegen Goffert is een aanwinst voor de stad. Een minpunt is het ontbreken van reisinformatie op het perron.

Half december is station Nijmegen Goffert officieel in gebruik genomen. Het spectaculair vormgegeven station van Movares-architecten Paul van der Ree en Peter Heideman verbetert de bereikbaarheid van bedrijventerrein Winkelsteeg en de Novio Tech Campus. Het verwachte aantal in- en uitstappers is 3000 à 4.000 per dag.

Bekijk ook de fotoreportage.

Treinreizigers vinden actuele reisinformatie alleen aan de zuidkant van het station, niet aan de noordkant. Op de perrons zijn zelfs geen gele vertrekstaten te vinden. Dat vindt ProRail kennelijk niet nodig. Bij het nieuwe station van Nijmegen Lent, geopend in 2013, was het niet anders.

Tegelijk met station Nijmegen Goffert is het keerspoor in Wijchen in gebruik genomen waardoor nu in de brede spits tussen Wijchen en Nijmegen vier Sprinters per uur rijden, in plaats van twee. Eind 2016 gaan de hele dag vier stoptreinen per uur rijden, behalve in het weekeinde. Die Sprinters rijden dan vanaf Wijchen en Nijmegen door naar Arnhem. Als het aan staatssecretaris Mansveld ligt gaat de frequentieverhoging eind 2015 al in. Dan moet wel het derde spoor in Elst gereed zijn.

Het keerspoor in Wijchen en station Nijmegen Goffert vormen het voorlopige eindstuk van Stadsregiorail. In 2009 werd station Mook-Molenhoek opgeleverd en in 2011 station Westervoort. Behalve aan het derde spoor in Elst wordt er ook nog gewerkt aan spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam.

Station Wijchen
De gemeente Wijchen gaat met ruim 5 miljoen euro subsidie het stationsplein en de stationsomgeving herinrichten. Er komt een gratis parkeerkelder voor 220 auto’s met daar bovenop een overkapt fietsdek voor 1000 fietsen. De P+R aan de noordzijde van het station wordt opnieuw ingericht en er komt een Kiss+Ride aan de zuidzijde.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook