Miljardair Elon Musk wil een baan openen voor het testen van de hyperloop, een ov-syteem dat door middel van maglev en bijna-vacuümbuizen een snelheid van meer dan 1200 kilometer per uur kan behalen.
Musk, rijk geworden door de verkoop van PayPal en mede-uitvinder van onder meer de SpaceX en Tesla, maakte in een tweetal tweets bekend dat de testbaan waarschijnlijk in Texas komt te liggen en dat hij universiteitenteams wil uitdagen een snelheidswestrijd op het traject te houden.
Will be building a Hyperloop test track for companies and student teams to test out their pods. Most likely in Texas.
— Elon Musk (@elonmusk) January 15, 2015
Also thinking of having an annual student Hyperloop pod racer competition, like Formula SAE http://t.co/HV9BLCoMb8
— Elon Musk (@elonmusk) January 15, 2015
Wanneer de baan gereed zou moeten zijn, is nog niet bekend. Het eerste echte traject voor de hyperloop zou voor zes miljard dollar aangelegd moeten worden tussen Los Angeles en San Francisco. Tussen die twee plaatsen is ook een deel van het netwerk van de California High Speed Rail gepland. De afstand van de ruim 600 kilometer zou door de hyperloop echter in 35 minuten overbrugd kunnen worden, twee keer zo snel als het vliegtuig.
De testbaan zou de eerste praktijktest voor het concept zijn. De ‘pods’ zouden moeten zweven op een kussen van lucht in een buis met zeer lage luchtdruk om zo de weerstand minimaal te houden. Magnetische levitatie zou voor de aandrijving moeten zorgen, vergelijkbaar met de quantumtrein.
Lees ook: Na superbus nu ook de quantumtrein

- ‘Automatische trein vergt tijd en lef’ - 27 september 2018
- IC Berlijn: Ferleman verhoogt druk op DB - 19 september 2018
- Langste stedelijk verlengsnoer van R’dam - 20 juli 2018
- Aan de slag met ZE2025 - 19 juli 2018
- Analyse: Geld? Kan geregeld worden - 6 juli 2018
Ralph Bakker
Hallo Vincent,
Dank voor de vermelding van Quantum Train.
Nederland als tranfer-hub moet blijven streven naar de beste infrastructuur.
ET3 in NL is m.i. geen luxe maar noodzaak.
Goed te zien dat jullie ook ontwrichtende innovaties durven te belichten.
Hartelijke groet,
Ralph Bakker.