Amsterdamse focus op metro is een gok

Amsterdamse focus op metro is een gok

door Guido Bruggeman in rubriek Amsterdam
1 reactie

De Noord/Zuidlijn is gebouwd op grond van te optimistische vervoerprognoses. Daarom doet de Stadsregio Amsterdam er nu alles aan om de nieuwe metrolijn te vullen, stelt Guido Bruggeman. Veel reizigers moeten gaan overstappen van bus en tram op metro, met mogelijk reizigersverlies tot gevolg.

Op 19 februari presenteerde de Stadsregio Amsterdam, die opgaat in de Metropoolregio Amsterdam, haar Vervoervisie voor de regio Amsterdam. Deze visie wordt binnenkort besproken in de Regioraad van 28 april. Aanleiding voor de visie is de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn in 2017. Volgens de stadsregio kan Amsterdam dan een kwaliteitssprong in het openbaar vervoer maken. Een nieuw lijnennet moet ervoor zorgen dat reizigers sneller op hun bestemming zijn. Het moet vooral ook efficiënter worden, omdat het exploitatiebudget voor het ov terugloopt.

De Vervoervisie komt er simpelweg op neer dat de stadsregio alle kaarten zet op de Amsterdamse metro. Het aandeel van de metro in het totaal aantal ov-verplaatsingen van en naar het centrum van Amsterdam moet verdubbelen van 30 naar 60 procent. Dit gaat ten koste van de stads- en streekbus (van 30 naar 10 procent aandeel) en de tram (van 40 naar 30 procent). De keuze om met de metro te reizen is niet aan

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook