NS presenteert nieuwe dubbeldekker

woensdag 5 maart 2025

NS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een indruk geven van hoe de trein er van de buiten- en binnenkant uit komt te zien. Dat deed NS tijdens de perspresentatie van de NS jaarcijfers en geeft een impressie van wat reizigers van de nieuwe trein kunnen verwachten. 

 

 

“De oude dubbeldekkers zijn over een aantal jaar aan vervanging toe. Ook verwachten we in de toekomst meer treinreizigers. Met de nieuwe dubbeldekkers bereiden we ons voor op deze groei. We willen genoeg plek en een comfortabele trein bieden. We weten uit onderzoek dat reizigers keuzevrijheid belangrijk vinden. Sommige mensen willen rustig werken, anderen praten liever met familie of vrienden. We hebben al deze wensen meegenomen in het ontwerp. De ontwerpfase is inmiddels afgerond en ik vind het een prachtig resultaat. De productie van de eerste treinen start in de tweede helft van dit jaar”, Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS.  

Toegankelijkheid, capaciteit, bartafel en meer 

  • Toegankelijkheid is belangrijk geweest bij het ontwikkelen van deze trein: de uiteinden van de trein zijn enkeldeks met een gelijkvloerse instap. Hier kunnen bijvoorbeeld mensen in een rolstoel of met een kinderwagen zelfstandig de trein in komen. Deze combinatie van rijtuigen is nieuw in Nederland. 
  • Om te zorgen voor zoveel mogelijk zitplaatsen is er in de eerste klas gekozen voor twee zitplaatsen aan beide kanten van het gangpad.  
  • Introductie van nieuwe zitjes: een hoge bartafel langs het raam met zicht naar buiten, waar reizigers hun laptop open kunnen klappen en een verhoogd zitje voor vier personen met ruimte voor extra bagage.  
  • Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van hernieuwbaar, gebruikt en gerecycled materiaal. 
  • 60 treinen (30 bestaande uit vier rijtuigen en 30 uit zes rijtuigen), circa 30.000 zitplaatsen. 
  • De trein heeft een topsnelheid van 160 km/uur. 

Naast een standaardtoilet beschikt de trein over een rolstoeltoegankelijk toilet. Aan de buitenzijde van de trein staat met iconen aangegeven waar reizigers met een kinderwagen of met grote bagage plaats kunnen nemen.  Zowel op de buitenzijde van de trein als op de tussendeuren in de trein staat aangegeven of het de eerste of tweede klasse betreft. Bij bijna alle zitplaatsen zijn stopcontacten en USB-c-oplaadpunten aanwezig. Ten slotte zien reizigers bij binnenkomst direct een digitaal scherm met uitgebreide reisinformatie.  

Materiaalpaspoort

Van deze trein wordt vooraf aan de bouw een materiaalpaspoort gemaakt. Het paspoort geeft inzicht in de oorsprong van de materialen die voor de bouw van de trein worden gebruikt. Met dit paspoort selecteren we samen met de fabrikant circulaire materialen die niet bijdragen aan de uitputting van grondstoffen en na de levensduur van de trein weer demontabel en recyclebaar zijn. Zo zorgen we er bij het ontwerp van de trein al voor dat we afval in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen. De DDNG is de eerste trein met een materiaalpaspoort.   

Dutch Design Week

In 2018 presenteerde NS de nieuwe interieurvisie tijdens de Dutch Design Week. Ruim 600 treinreizigers hebben vervolgens de ontwerpen in de praktijk getest. Het uitgangspunt was om meer plek te creëren in de trein en het comfort en de beleving te verhogen. De Dubbeldekker Nieuwe Generatie is de eerste trein die deze visie in de praktijk brengt. De nieuwe zitplaatsen met een hoge bartafel langs het raam is hieruit naar voren gekomen. Uit deze visie zijn ook een verhoogd zitje voor vier personen en het plafond met houtpatroon voortgekomen. Dit zorgt voor een warme en prettige uitstraling. Bij het ontwerp van het interieur en de cabine zijn eveneens conducteurs en machinisten betrokken. De afbeeldingen op de wanden en deuren zijn het werk van Marieke van Diemen. 

Naar verwachting komen de eerste treinen in 2029 op het spoor. 

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov

23 jun om 10:47 uur

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…

Lees verder »
descriptionArtikel

NS bouwt 190 sprinters om: meer zitplaatsen in tweede klas

26 mei om 13:28 uur

De NS start deze zomer met het ombouwen van 190 sprinter-treinen om het aantal zitplaatsen in de tweede klas…

Lees verder »
descriptionArtikel

Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant

19 mei om 14:57 uur

Arriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…

Lees verder »
descriptionArtikel

Goan-fiasco kost 1,4 miljoen

15 mei om 14:10 uur

We schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…

Lees verder »
descriptionArtikel

Meer onveiligheid door streng overwegbeleid

2 apr om 11:16 uur

Het overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…

Lees verder »
descriptionArtikel

GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov

31 mrt om 13:12 uur

GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…

Lees verder »
descriptionArtikel

Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen

28 mrt om 14:54 uur

Hoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…

Lees verder »
descriptionArtikel

Nieuwe look voor Valleilijn

28 mrt om 13:52 uur

De Valleilijn - de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede-Wageningen - krijgt een flinke make-over. Eind 2023…

Lees verder »