Timmer: dat hele bod was een non-issue

Timmer: dat hele bod was een non-issue

door in rubriek hoge snelheid
Reacties uitgeschakeld voor Timmer: dat hele bod was een non-issue

Tijdens de tweede dag van de Fyra-verhoren werd pijnlijk duidelijk dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat en NS op een totaal verschillende golflengte zaten. En geen van beide deed een poging de ander te begrijpen.

De commissie verhoorde Kees van Krieken, van 2001 tot en met 2007 extern adviseur van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar daarvoor ook 25 jaar bij NS werkzaam, Wim Korf, van 1995 tot en met 2001 projectdirecteur van de HSL Zuid bij datzelfde ministerie en Jan Timmer, van 1996 tot 2001 president-commissaris bij NS.

Van Krieken had opgekeken toen NS opeens in haar bod aankwam met een aparte formule voor de dienst Amsterdam–Brussel. Dat was niet de bedoeling geweest, omdat ook dat (deel)traject onderdeel moest uitmaken van het Europese HSL-netwerk. Volgens Van Krieken was dat waarschijnlijk bedoeld om geen gebruik te hoeven maken van het al bestaande Thalys-concept en zo de Franse invloed buiten de deur te houden. NS verzekerde dat ook met treinen met een maximum snelheid van 220 kilometer per uur een reistijd van 93 minuten tussen Amsterdam en Brussel haalbaar was. Van Krieken typeerde die bewering echter in een memo als ‘een leugen’. Rond de 100 minuten was

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook