De provincie Overijssel heeft de elektrificatie van het traject Zwolle–Wierden gegund aan aannemer VolkerRail. De werkzaamheden gaan in oktober van start en duren tot medio 2017.
VolkerRail doet elektrificatie Zwolle–Wierden
De gunning werd in november uitgeschreven. Bij de elektrificatie worden 900 masten geplaatst en wordt een fietsbrug bij Wierden iets verhoogd ten behoeve van de bovenleiding.
VolkerRail voert de werkzaamheden zoveel mogelijk 's avonds na de avondspits en in de nacht uit. Tot zeker de zomer van 2016 betekent dat dat er na 20.00 uur tussen Zwolle en Almelo alleen bussen rijden. Tussen 2008 en 2013 was er ook al geen doorgaand treinverkeer mogelijk tussen de twee steden, vanwege het werk aan de tunnel in Nijverdal. Dat gold toen voor alle treindiensten.
De elektrificatie komt voort uit de overgang van het spoor van het Rijk naar de provincie, samen met de spoorlijn Zwolle–Kampen. Op dit moment zijn het de laatste trajecten waar NS nog dieselt. NS, Arriva en Syntus doen mee in de aanbesteding om vanaf december 2017 op de geëlektrificeerde lijn te rijden.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Geen vervolging treinongeval Voorschoten
2 apr om 16:56 uurHet OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…
Schiphol in gesprek met NS en ProRail
21 mrt om 14:56 uurSchiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…
Nieuwe treinen voor MerwedeLingelijn vanaf 2027
18 mrt om 13:34 uurQBuzz en de provincie Zuid-Holland investeren vanwege de invoering van ERTMS in nieuwe treinen voor de …
NS: Pittig jaar voor de boeg
26 jan om 08:48 uurNS waarschuwt treinreizigers voor een 'pittig jaar', vanwege geplande werkzaamheden, vertragingen en…
Busplatform
6 dec 2023Ik ben dol op busprojecten. De verduurzaming, de infrastructuur in de openbare ruimte of het modelleren van…
Het lijkt me slimmer dat de werkzaamheden in een aantal "grote klappen" per deeltraject geconcentreerd gaan worden. Da's voor iedereen beter. Heel erg lang elke avond na 20:00 businzet lijkt me ronduit 'killing' voor het niet-spitsvervoer en aldus de kostendekkingsgraad. De vrijdag-/zaterdag-/zondagavond zou je sowieso niet moeten doen ivm studenten en uitgaanspubliek.
Ingediend door ACF Sierts op do, 23/07/2015 - 20:47
Reactie toevoegen