Leenfiets als ideale schakel in het ov

Leenfiets als ideale schakel in het ov

door Chris Verweijen in rubriek fiets
Reacties uitgeschakeld voor Leenfiets als ideale schakel in het ov

Bundel dunne buslijnen tot dikke lijnen. En als de halte dan te ver van je huis of bestemming komt te liggen, neem dan de leenfiets. Het ideale ov-systeem van Chris Verweijen, consultant bij Movares.

In Nederland rijden veel bussen rond die nauwelijks mensen vervoeren, maar wel elk hoekje van de stad of regio bedienen. Mensen willen een betrouwbare buslijn in de buurt, maar dan wel een met een hoge frequentie. Want als je de bus mist en een half uur moet wachten, loop of fiets je liever naar de buslijn die wel frequent rijdt en betrouwbaar is.

Het is dan ook goed om een aantal ‘dunne’ buslijnen te vervangen door ‘dikke’ lijnen. Die zwaardere verbindingen moeten dan wel een hogere betrouwbaarheid en een verbeterde doorstroming krijgen. Kijk naar de Zuidtangent, waar dunne lijnen plaatsmaakten voor een zwaardere as, met als gevolg toename van het ov-gebruik. We moeten het ov gebruiken waar het voor bedoeld is; om veel mensen te vervoeren.

Frans model
Tussen die zware vervoerassen vallen ruimten die moeten worden opgevuld. Reizigers moeten immers vanuit hun wijk bij de halte van zo’n dikke lijn kunnen komen. Vul die ruimte op met leenfietsen, zoals in Frankrijk. Overal in de stad,

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook