‘NS wil Qbuzz verruilen voor aandeel in Thalys’

‘NS wil Qbuzz verruilen voor aandeel in Thalys’

Het in opspraak geraakte Qbuzz komt mogelijk in Franse handen. Dat meldt De Telegraaf op basis van anonieme bronnen. NS zou Qbuzz aan SNCF willen verkopen in ruil voor een aandeel in Thalys.

De Telegraaf sprak een bron dichtbij de onderhandelingen die geen goed woord overheeft voor de strategie van NS. “Ten eerste verkoopt NS een Nederlands bedrijf aan de Fransen, waardoor het de SNCF in Nederland in het zadel helpt. En ten tweede krijgt NS nooit iets te vertellen over Thalys. NS kan maar een klein aandeel verwerven.” Thalys is voor 62 procent in handen van SNCF. De andere eigenaren zijn NMBS (28 procent) en Deutsche Bahn (10 procent). In België en Frankrijk opereert Thalys sinds dit voorjaar als een zelfstandige spoorwegonderneming die voor 60 procent in handen is van SNCF en voor 40 procent van NMBS.

Op dit moment heeft SNCF al een aandeel van 70 procent in Keolis. Keolis is op haar beurt weer volledig eigenaar van Syntus, sinds het de 50 procent aandelen van NS twee jaar geleden voor 1 euro overnam. Of Qbuzz ook onder de Keolis-paraplu zou komen, is onduidelijk.

NS zou nog geen afstand willen doen van de rest van Abellio en zou dus wel internationaal willen blijven opereren. Een woordvoerder van NS noemt de mogelijke gevolgen voor Qbuzz ‘voorbarig’.

Qbuzz kwam in opspraak nadat bleek dat het vuil spel had gespeeld tijdens de aanbesteding in Limburg. De top van Qbuzz werd de laan uitgestuurd en het bedrijf verloor de concessie aan Arriva. Ook NS-topman Huges werd de wacht aangezegd, nadat bleek dat hij niet de waarheid had verteld over zijn kennis en betrokkenheid rond de malversaties in Limburg. Zijn ontslag vecht hij aan.

3 reacties

  1. Ronald van Onselen
    6 augustus 2015 om 20:50

    Tja NS wil Qbuzz kwijt omdat het door falsificaties de risee is onder de (internationale) ov-bedrijven. Maar ja NS is zelf onder de serieuze Europese OV spelers ook een onbeduidende in zichzelf gekeerd bureaucratisch apparaat vol met clans die deelbelangen najagen. Wil je dat dit bedrijf weer eens serieus meedoet dan moet er heeel veel veranderen. Een schone taak voor interim-directeur Rogier van Boxtel. Hem mag heel veel sterkte met dit bedrijf worden toegewenst. Succes is niet gegarandeerd.

  2. Hans Casteleijn
    7 augustus 2015 om 10:32

    Ik sluit me graag aan bij de reactie van Ronald van Onselen. De vraag of NS wel een lange termijnvisie heeft, lijkt hiermee voldoende beantwoord : Nee dus ! Laat me niet lachen, de NS als internationale OV-speler ! We spreken hier over een spoorwegbedrijf dat na tien jaar niet eens in staat is om hoogwaardige IC-verbindingen over de HSL naar Brussel of naar onze universitieitsstad Eindhoven te bieden ! Ook onder Bert Meerstadt zat de directie te tukken toen er een lobby op gang kwam voor het investeren in een HSL-verbinding Utrecht – Breda (langs de A27)- aansluiting België. Hiermee zou een groot deel van midden-Nederland aansluiting hebben gekregen op de HSL naar het zuiden. De kwaliteit van de spoorverbindingen met Duitsland is abominabel met een ICE die bonkend en traag over het het slechte spoor naar Emmerich sjokt en de conventionele, trage trein naar Berlijn. NS lijkt alleen geïnteresseerd te zijn in binnenlands massavervoer. Met de huidige koerswijziging lijkt ook de rol die NS in het regionaal vervoer wilde gaan spelen, voorbij te zijn. Van hun deelname in de Haagse HTM zijn ook bepaald nog geen grote successen te melden. Ik ben benieuwd hoe deze soap zich verder ontwikkeld met de ontluisterende ervaringen van de Fyra-enquête en de andere blunders nog in het achterhoofd.

  3. Ronald van Onselen
    8 augustus 2015 om 22:12

    De laatste twee zinnen in het betoog van Hans Casteleijn zijn inderdaad interessant. Zowel mondeling als schriftelijk heeft Minister Dijsselbloem aan de Tweede Kamer aangekondigd dat alle overnames van NS van de afgelopen jaren zoals Abellio die een 49% belang in HTM heeft en HTM bus via een ander traject door Qbuzz – ook NS – heeft overgenomen. Ik vind het vreemd dat een zwaar ondersteund staatsbedrijf als NS via zijn dochter winst kan maken via HTM terwijl HTM ook een door het Rijk/lees Dijsselbloem gesubsidieerd bedrijf is. Waarom mogen revenuen van door de overheid gesteunde niet openbaar aanbestede overheidsmonopolies bij NS terechtkomen? Zou het niet veel beter zijn indien de winsten bij HTM blijven zodat een beter OVprodukt kan worden aangeboden. Min. Dijsselbloem laat dit alles onderzoeken door een echt onafhankelijk bureau. Laten we hopen dat dat bureau zich niet van de wijs laat brengen..

Lees ook