Opbrengstencontract meest populair

Opbrengstencontract meest populair

door Derek Monsuur en Koen Idzenga in rubriek binnenland
Reacties uitgeschakeld voor Opbrengstencontract meest populair

Het opbrengstencontract heeft het definitief gewonnen van het kostencontract, blijkt uit een analyse van Significant. Het bureau nam 52 aanbestede busconcessies in de afgelopen tien jaar onder de loep.

Sinds de invoering van de Wet personenvervoer 2000 zijn er al meer dan honderd concessies aanbesteed in het ov. In 2005 publiceerde (destijds nog) KpVV de resultaten van een studie naar het gebruik van bonus-malusregelingen in ov-concessies in de eerste vijf jaar na invoering van de wet (KpVV, Bonus en malus in het openbaar vervoer, 2005). Nu tien jaar later hebben wij 52 aanbestede busconcessies vanaf 2005 onderzocht. Een analyse.

Contractvormen
Twee belangrijke sturingsinstrumenten om de prestaties van een vervoerder tijdens een lopende concessie richting te geven zijn de contractvorm en de bonus-malusregelingen. De 14 ov-autoriteiten in Nederland gebruiken grofweg drie contracten, namelijk het brutocontract (ook wel kostencontract), het nettocontract (of opbrengstencontract) en het suppletiecontract.

Het voornaamste verschil tussen de contractvormen is de verdeling van het opbrengstenrisico. Bij het netto- en suppletiecontract ligt dit risico bij de vervoerder. Bij het brutocontract ontvangt de ov-autoriteit de reizigersopbrengsten en keert vervolgens een subsidie uit waarmee de totale kosten (plus het rendement) van de vervoerder gedekt zouden moeten worden.

Bij het nettocontract

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook