Alleen Hermes biedt op Zuidoost-Brabant

Alleen Hermes biedt op Zuidoost-Brabant

door in rubriek binnenland
Reacties uitgeschakeld voor Alleen Hermes biedt op Zuidoost-Brabant

De aanbesteding van de concessie Zuidoost-Brabant, met Eindhoven als grootste plaats, heeft maar een bieder opgeleverd: de zittende vervoerder Hermes.

Als het bod door de provincie wordt goedgekeurd, mag Hermes vanaf december 2016 voor nog eens tien jaar het ov in Zuidoost-Brabant verzorgen. Daarbij is het de bedoeling dat Hermes meer vraaggestuurd gaat werken; dikke lijnen worden versterkt, terwijl het aanbod op dunnere lijnen minder zal worden. In de Eindhovense wijk Strijp rijdt al een Flexbus op proef.

Provincie niet teleurgesteld
Brabant heeft de ambitie om in 2025, dus nog tijdens de volgende concessie, alle bussen zonder schadelijke uitstoot te laten rijden. De provincie kijkt de komende weken of Connexxion-dochter Hermes aan die ambitie kan voldoen. Connexxion zelf wil nog niets zeggen over hun plannen, totdat de provincie het bod definitief heeft beoordeeld.

Woordvoerster Catelijne Thomassen zegt niet teleurgesteld te zijn dat er maar een partij geboden heeft. “Als dat een goed bod is, zijn wij er tevreden mee. Het voordeel is dat we nu waarschijnlijk versneld verder kunnen met de nieuwe concessie.”

Meerdere belangstellenden
Er waren meerdere partijen die de concessie Zuidoost-Brabant met belangstelling volgden. Het ging daarbij in ieder geval om Arriva, EBS en Syntus. Alleen Arriva heeft de provincie formeel laten weten niet te bieden op de concessie, zonder opgaaf van reden. Ook tegenover OV-Magazine wil de vervoerder niets kwijt over de beweegredenen.

EBS, Syntus: Risico was te groot
Directeur Wim Kurver van EBS geeft als reden dat de tender te ambitieus was. “We liepen te veel risico. De ambitie om in 2025 zero emissie te gaan rijden vinden wij te ambitieus, omdat je nu al garanties moet geven ten aanzien van techniek die nog in ontwikkeling is.” Ook over het vraaggestuurde aspect en een nieuwe klanteninterface waren nog te veel onduidelijkheden voor de komende jaren, volgens Kurver: “Het blijft een verhaal van ambitie versus realiteit. Ik heb daarover mijn zorgen geuit in de marktconsultatie, maar daar geen reactie op gekregen.”

Adjunct-directeur Emile Broersma van Syntus laat een vergelijkbaar geluid horen. “Wij hebben het bestek als te complex beoordeeld, waardoor het buitengewoon moeilijk was om een commercieel verantwoord bod uit te brengen.” Vanwege de risico’s besloot Syntus niet mee te dingen.

investormatchGo! Groen ov wil nu naar Almere
Nieuwkomer Go! Groen ov van Arjen Jaarsma liet begin dit jaar tegenover OV-Magazine weten met elektrische bussen de pijlen te willen richten op Eindhoven. Dat hing echter wel af van investeerders. Die lijken niet gevonden, want onlangs maakte Go! Groen ov bekend in juli al te hebben besloten niet te bieden op de concessie. In plaats daarvan verlegt het bedrijf nu de focus naar de concessie Almere en zoekt het een investering van 669.000 euro via de website Inverstormatch. De tender Almere komt in maart volgend jaar op de markt.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever is hoofdredacteur van OV-Magazine.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook