Arnhem voldoet nét aan eretitel Centraal

Arnhem voldoet nét aan eretitel Centraal

Station Arnhem is het zesde station dat de eretitel Centraal mag voeren. Alleen station Breda maakt er komende jaren nog kans op, volgens ProRail en NS.

Roger van Boxtel (NS) en Pier Eringa (ProRail) maakten het gisteravond gezamenlijk bekend tijdens de officiële opening van station Arnhem. Arnhem is het eerste station buiten de Randstad dat ‘Centraal’ achter zijn naam mag zetten. Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Leiden hebben die toevoeging al veel langer.

De Commissie Stationsnamen van ProRail heeft de aanvraag van Arnhem beoordeeld op een tiental criteria. De twee doorslaggevende eisen zijn dat het moet gaan om een internationaal hsl-station. De HSL-Oost is er weliswaar nooit gekomen, maar in Arnhem stopt wel de ICE naar Frankfurt. Daarnaast moeten er minstens 50.000 in- en uitstappers zijn per dag. Met de NS-treinen gaan dagelijks 38.000 reizigers. Inclusief regionale treinen en bussen komt Arnhem Centraal op 60.000 reizigers.

Het nieuwe station Leiden had in 1997 geluk toen het ‘Centraal’ kreeg toegekend. Om wildgroei te voorkomen hebben NS en ProRail toen de eisen aangescherpt. Het moest voortaan gaan om een internationaal hsl-station. Volgens ProRail-woordvoerder Franc de Korte komt alleen station Breda op niet al te lange termijn in aanmerking voor Centraal. Het wordt een internationaal hsl-station als daar de Beneluxtrein in december 2017 gaat stoppen. Dan haalt het vermoedelijk wel de vereiste 50.000 in- en uitstappers per dag.

De aanpassing van de naam Arnhem Centraal kost minstens twee ton, die NS en ProRail samen betalen. De naamswijziging moet worden doorgevoerd op de stationsborden van Arnhem, in alle vertrekstaten op de stations, in de beveiligings- en verkeersleidingssystemen, in de reisinformatie en op de reisinfoschermen in de treinen.

11 reacties

  1. ACF Sierts
    20 november 2015 om 14:07

    Hahaha, wat een polderiaanse spoorsysteemkolder! Een heuze Stationsnamencommissie, en dan nog die toetsingsnormen die we al naar gelang bijstellen: ff trendy-multimodaal de bussen erbij tellen en De Norm is gehaald! We hebben het er maar druk mee, al die Grote Spoorprojecten, Machtige Stationsgebouwen, Aanbodsmodellen, Stroomlijnen en De-Spaghettieren van Belangrijke Emplacementen en het Implementeren van Normen, Regels, Technische Interoperabiliteit en (chipkaart)Systemen.

  2. Maarten
    20 november 2015 om 14:19

    Er zitten wat onjuistheden in het artikel.
    Breda heeft geen internationale verbindingen (en het ziet er naar uit dat dat nog wel een tijdje zo blijft).

    Daarnaast heeft ook station Den Haag Centraal geen internationale verbindingen. Arbitrair.

    • hkuyeren
      23 november 2015 om 17:59

      Het staat er juist. Breda wordt een internationaal station als daar per dienstregeling 2017 de Benelux gaat stoppen. Dat heeft NS beloofd aan IenM en op basis daarvan is de concessie niet ingetrokken. Dus volgensmij klopt het precies zoals het er staat.

  3. ACF Sierts
    20 november 2015 om 14:41

    @Maarten: Den Haag Centraal heeft eerder wel Int gehad, te weten Den Haag C – Eindhoven – Venlo – Keulen.

  4. CX1000
    20 november 2015 om 16:02

    Eigenlijk is het best onzinnig dat een centraal station per se een internationale verbinding moet hebben. Alsof het die buitenlanders iets boeit…

    • asierts
      20 november 2015 om 17:49

      ach CX1000, in de wereld van het spoor draait alles om Hierarchie, Ordening, Structuren, Wet, Normen, Regels en Systemen. De klant is nog *net* geen bijzaak, want de klant moet geld betalen. Maar de klant is geen koning, en staat vaak in de kou. Het Spoorsysteem is immers zelf de Koning in de kleren van de keizer.

  5. Mario
    20 november 2015 om 17:58

    Wat een kolder die commissie.
    Om het juist makkelijker te maken zou elk “hoofd”station centraal moeten heten en alle “neven” stations plaats-dorpnaam. Waarbij Centraal dan in of vlakbij stadscentum is en dus normaliter ook een groter busstation heeft.

    Bij onze oosterburen heet wel elk “hoofd”station Hauptbahnhof…

  6. Trijntje
    23 november 2015 om 08:56

    Het hoordstation van Groningen maakt dus, volgens deze regels, geen kans om Groningen Centraal te gaan heten. Laten ze het dan maar officieel Hoofdstation gaan noemen, want zo wordt het van oudsher genoemd in stad.

    • hkuyeren
      23 november 2015 om 18:04

      Hahaha. Ja Groningers die kennen maar één hoofdstation ;-). Ik heb bij Treinreiziger.nl wel eens een mailtje ontvangen van iemand die wilde weten hoe laat de trein ging van het hoofdstation naar Amsterdam (zonder nadere specificaties). Gelukkig begreep ik daaruit dat ie Groningen bedoelde, welke dag en tijdstip bleef nog een raadsel.

  7. Marc
    25 november 2015 om 22:34

    Tja… die internationale verbinding maakt het wel lastiger voor andere stations. Eindhoven lijkt me namelijk nogal een logische kandidaat. Buiten de randstad het drukste station (60.000 in- en uitstappers, verwachting is 100.000). Alleen uitgekleed van internationale verbindingen (ooit was er een trein naar Duitsland en zelfs een naar Luxemburg). Mogelijk komen die wel terug (ik zou denken: Antwerpen – Breda – Eindhoven – Venlo – Duitsland; (Noordelijke Randstad) – Eindhoven – Maastricht – Luik / Heerlen – Aken – Keulen.) maar dat gaat niet echt gesmeerd…

  8. Maarten Woolthuis
    26 november 2015 om 15:34

    Ik dacht daarnet te lezen dat het in de toekomst mogelijk ook en vooral bussen zullen zijn die ons nationaal en internationaal gaan vervoeren. Misschien hebben die vervoerders ook een visie op hoe je de stations noemt… Groen station (Green station) maakt denk ik een serieuze kans 🙂

Lees ook