Kamervragen over Zeeuwse Intercity

Kamervragen over Zeeuwse Intercity

De PvdA heeft Kamervragen gesteld over de langzame Intercity in Zeeland. Die stopt tussen Bergen op Zoom en Vlissingen op elk station, met een lange reistijd tot gevolg.

in de laatste editie van OV-Magazine pleit Lex Boersma voor de herinvoering van een snelle Intercity naar Vlissingen die alleen nog stopt in Goes, en Middelburg. De overige stations zouden dan bediend kunnen worden door pendelbusjes of een snelbus over de Oude Rijksweg. Ook stelt Boersma in het stuk een nieuw intercitystation Het Scheld voor tussen Bergen op Zoom en Goes, waar reizigers makkelijk zouden kunnen overstappen op een snelbus naar Antwerpen.

Intercity_Zeeland_kaart

De PvdA-Kamerleden Duco Hoogland en Albert de Vries hebben naar aanleiding van het pleidooi van Boersma kamervragen (.pdf) gesteld aan staatssecretaris Dijksma. Ze willen weten of de minister zich kan vinden in de getallen die Boersma noemt en of ze bereid is tot een nader onderzoek met de regio of het pleidooi een haalbare kaart is. Ook willen ze weten of de kosten die NS bespaart bij de regio terecht kunnen komen, aangezien de busdienst voor kosten van de provincie zou zijn. Ook Omroep Zeeland besteedt vandaag aandacht aan het pleidooi.

5 reacties

  1. asierts
    25 november 2015 om 18:37

    Oppurtunisme en gebrek aan kennis en visie vieren weer hoogtij. Eerst wilde de politiek persee dat de IC overal gaat stoppen, terwijl diezelfde politiek eerder nog eiste dat de reistijden naar de Landsdelen niet slechter mochten worden. Dat is onverenigbaar, maar dat negeren we dan maar doodleuk effe. Ook bij de Hoofdrailnetconcessie geen opmerkingen of zorgen vanuit de Kamer. Ik vraag me steeds meer af of kamerleden wel beseffen dat hun verantwoordelijkheid verder gaat dan kamervragen stellen over de laatste hype.

    Het kernprobleem hierachter is overigens dat er geen landsdelige spoorbereikbaarheidsvisie a la Rail21 meer is. We hebben alleen nog maar PHS voor de randstad-corridors. Hierdoor is er geen landsdelige planvorming meer en worden bereikbaarheids- en infracapaciteitsproblemen pas merkbaar als ze zich voordoen.

  2. Hans Casteleijn
    26 november 2015 om 21:07

    Beste Arco en Lex, ga met elkaar ergens in een Zeeuws dorp een pintje biologisch Emelisse bier drinken, zou ik zeggen. De politiek leeft van de hypes. De waarheid van gisteren is de onzin van vandaag en omgekeerd.. Er zijn miljarden euro’s verspild met de HSL en de Fyra..Politiek sneuvelde staatssecretaris Wilma Mansveld. Het ligt nu achter ons en laten we eens, met bezinning kijken naar de kansen en uitdagingen. Begin 2016 ga ik zelf in het puntje van Zeeuws-Vlaanderen wonen en ik ben benieuwd of ik noodgedwongen automobilist moet worden of dat het OV voor mij aantrekkelijk wordt vanwege mijn frequente reizen naar Den Haag.
    Ik beschouw de visie van Lex Boersma als een uitdaging, niet als waarheid.
    Graag zou ik per trein en snelle bus reizen. Of dat nu Connexxion is of FlixBus zal zijn, ik vind het okay. Niet botte marktwerking moet het uitgangspunt zijn, maar kwaliteit, de wensen en beleving van de klanten middels persoonlijk contact moeten centraal staan.

  3. asierts
    26 november 2015 om 22:31

    @Hans: ik beschouw het artikel van Lex ook als een uitdaging, en deze heb ik beantwoord met een plan dat wel binnen de huidige HRN-concessie past en direct te realiseren is.
    Over politiek en hypes gesproken: daar zijn twee goede medicijnen tegen, en ze heten 1) kennis op het juiste niveau en 2) ‘landsdelige OV-bereikbaarheidsvisie’.
    Qua 1: iedereen kan politici helpen, hulp wordt doorgaans zeer gewaardeerd!
    Qua 2: Sinds Rail21 is er geen landsdelige spoorbereikbaarheidsvisie meer geweest. Dat zet de deur open voor onsamenhangende brokstukken die het landsdelige OV-klantbelang niet of gebrekkig dienen, zoals Fyra, Benutten&Bouwen, PHS, LMCA, ERTMS en… de huidige Intercityboemel naar Zeeland.

  4. TCW
    2 december 2015 om 14:14

    Over hypes gesproken…. kan iemand mij nu eens uitleggen waarom Leiden niet weer een halteplaats wordt voor de Beneluxtrein? Het zou, zelfs met inbegrip van Belgie, na Amsterdam en Rotterdam het drukste station zijn qua reizigersaantallen. Een aantal jaren geleden is er camerabeveiliging ingevoerd met als argument dat er zo veel expats van dat station gebruik maken.

    • ACF Sierts
      4 december 2015 om 13:08

      @TCW: da’s toch niet zo moeilijk? Het idee was om de Beneluxverbinding sneller te maken. Gelet op de korte afstand en het grote aantal treinen Leiden – Den Haag HS valt voor die keuze wel wat te zeggen. Verder kan Leiden veilig op topsnelheid gepasseerd worden (door de vrijliggende middelsporen) en, ook niet onbelangrijk, scheelt het overslaan van Leiden in de spits een enorme klap aan korte-afstands-forensen in de Benelux.
      Je bewering over het aantal passagiers gaat overduidelijk niet over het aantal Int-passagiers (=relevant in deze), maar over het totale aantal in/uitstappers (=niet relevant).

Lees ook