KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger

dinsdag 10 juni 2025

Foto: Shutterstock

De invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport 'Flexibel vervoer, hardnekkige uitdagingen?' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De onderzoekers concluderen dat flexvervoer, zeker wanneer het een reguliere bus vervangt, voor een deel van de reizigers juist een verslechtering betekent.

Flexvervoer – vervoer op afroep, zonder vaste dienstregeling – wordt steeds vaker ingezet in gebieden waar reguliere lijnbussen schaars zijn of verdwijnen. Reizigers kunnen via een app of telefonisch een rit reserveren, die zij vervolgens per busje of auto met chauffeur afleggen. In theorie ontstaat daarmee een flexibel en vraaggericht systeem dat buiten de vaste routes en tijden van het traditionele ov opereert.

Voor specifieke doelgroepen blijkt dit ook daadwerkelijk een uitkomst. Veel gebruikers waarderen het gemak, de ruimere diensttijden en de bredere spreiding van bestemmingen. In sommige gevallen is flexvervoer zelfs de enige manier om überhaupt nog van A naar B te komen.

Afnemend aantal reizigers

Toch laat het KiM-rapport zien dat het beeld niet eenduidig positief is. Wanneer flexvervoer in de plaats komt van een reguliere buslijn, haakt een aanzienlijk deel van de reizigers af. De overstap blijkt niet voor iedereen vanzelfsprekend. Zo vormt het reserveren van een rit voor sommigen een hoge barrière – zeker als dat via een app moet. Ook de onzekerheid of het voertuig wel op tijd komt, zorgt voor terughoudendheid.

Reizigers die het ov verliezen – en geen alternatief hebben – raken sociaal geïsoleerd. Daarmee raakt flexvervoer direct aan de maatschappelijke participatie van kwetsbare groepen.

Reiziger centraal

Volgens het KiM is het daarom essentieel dat bij de inrichting van flexsystemen de reiziger meer centraal staat. Niet elk systeem dat theoretisch bereik vergroot, vergroot ook de daadwerkelijke toegankelijkheid. Alleen door vooraf heldere doelen te stellen én het systeem daar continu op te evalueren, kunnen overheden nagaan of flexvervoer werkelijk werkt.

Samenvoeging toekomstmuziek

Veel regionale overheden onderzoeken inmiddels de mogelijkheden om flexvervoer te combineren met het doelgroepenvervoer. Beide systemen delen immers kenmerken. Maar vooralsnog lijken de mogelijkheden voor samenvoeging beperkt. De KiM-onderzoekers signaleren dan ook dat samenvoeging nu nog vooral toekomstmuziek is. Op nationaal niveau wordt ook in de discussie over publieke mobiliteit steeds meer nagedacht over flexvervoer.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen

18 jul om 09:52 uur

Het kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …

Lees verder »
descriptionArtikel

Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS

8 jul om 16:35 uur

De gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten

7 jul om 10:38 uur

Niet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid

24 jun om 09:22 uur

Op 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen

6 jun om 14:25 uur

Op dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…

Lees verder »
descriptionArtikel

Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open

2 jun om 11:17 uur

De vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven

26 mei om 13:52 uur

Uit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…

Lees verder »
descriptionArtikel

Column: Sociale veiligheid blijft van belang

26 mei om 13:09 uur

Maart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…

Lees verder »