Weer onderzoek naar verlenging Kusttram

Weer onderzoek naar verlenging Kusttram

Er komt weer een verkennende studie naar de verlenging van de Belgische Kusttram Zeeuws-Vlaanderen in. Een motie voor zo’n onderzoek werd door een grote meerderheid van Provinciale Staten in Zeeland aangenomen.

De verlenging van de Kusttram, die nu nog tot Knokke loopt, komt met de regelmaat van de klok terug op de politieke agenda. De laatste volwaardige haalbaarheidsstudie dateert van vorig decennium en sinds die tijd zijn er verschillende studies met meer en minder diepgang gedaan naar een verlenging van de 67 kilometer lange lijn.

De meeste partijen in de Zeeuwse Staten willen op initiatief van het CDA toch weer een verkennende studie, nu De Lijn overweegt de Kusttram door te trekken naar Westkapelle, enkele kilometers onder Sluis. Ook kan Zeeland aanspraak maken op de Interreg-fondsen uit Brussel, waarmee financiering makkelijker zou kunnen worden. Verder namen vorige onderzoeken volgens de partijen het belang van woon-werkverkeer bij de Kusttram niet mee.

Alleen SP en GroenLinks stemden tegen de motie voor een nieuw onderzoek. Volgens Statenlid Gerwi Temmink van GroenLinks maakt een dergelijk onderzoek de Zeeuwse bevolking blij met een dode mus: “Er zijn al talloze onderzoeken gedaan naar de verlenging van de Kusttram en de meeste hadden dezelfde uitkomst: het kost veel geld. En dat hebben we niet hier in Zeeland.” Daarbij wijst hij erop dat een Interreg-bijdrage als voorwaarde heeft dat lokale overheden minstens de helft bijdragen. Liever ziet hij dat Zeeland geld steekt in betere busverbindingen met België.

Erg concreet zijn de plannen voor verlenging van de Kusttram naar Westkapelle overigens nog niet. Het meest waarschijnlijk is dat de Kusttram aan het andere uiteinde wordt doorgetrokken naar Koksijde en Veurne en dat het bestaande traject op knelpunten wordt verbeterd.

2 reacties

  1. patrick
    9 november 2015 om 21:20

    Vlaanderen met Nederland verbinden via tram of trein is, om het zacht uit te drukken ‘niet eenvoudig’. Enkele voorbeelden. We hebben amper één grensoverschrijdende treinlijn (Essen Roosendaal) tussen beide. Tussen beide Limburgen is er geen enkele treinverbinding. De treinaansluiting tussen Weert en Hamont, amper 8 kilometer, wil er na jaren gehakketak maar niet komen. De tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht zit op een dood spoor. Ik hoop het voor de kusttram, maar, ik geloof er niet in.

  2. Henk Angenent
    13 november 2015 om 23:03

    Autopartij SP is altijd en overal tegen trams. Sterker nog, de SP heeft actief meegeholpen aan het om zeep helpen van de RijnGouwelijn in Zuid-Holland. In ruil voor steun aan een wegenproject van 1 miljard euro (RijnlandRoute) kreeg het een zetel in het college van GS. Zelfs de socialisten van de SP zijn te koop!

Lees ook