Tender elektrificatie Kamperlijn van start

Tender elektrificatie Kamperlijn van start

door in rubriek regionaal spoor
Reacties uitgeschakeld voor Tender elektrificatie Kamperlijn van start

De spoorlijn Zwolle–Kampen krijgt in 2017 een bovenleiding. De aanbesteding van de klus start vanaf 17 december. In het voorjaar wordt de winnende spooraannemer bekend.

ProRail verzorgt de aanbesteding van de elektrificatie van de Kamperlijn in opdracht van de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen. De winnaar start in 2016 met de aanleg van 200 bovenleidingmasten en ondergrondse leidingen naar de 1500 Volt-stroomvoorziening. In het najaar van 2017 moet de klus zijn geklaard.

In mei van dit jaar gunde de provincie Overijssel de elektrificatie van het traject Zwolle–Wierden aan VolkerRail, die medio 2017 klaar moet zijn. Winnaar Syntus van de aanbestede treindiensten Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede, kan dan in december 2017 zijn elektrische Stadlers inzetten.

Naast de elektrificatie van de Kamperlijn gaat ook de snelheid van de trein tussen Zwolle en Kampen omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. Daarvoor worden seinen verplaatst en een particuliere overweg in ‘s-Heerenbroek opgeheven.

Ter hoogte van de Belvédèrelaan komt het nieuwe station Zwolle Stadshagen. Doordat de snelheid van de trein omhoog gaat, blijft de reistijd tussen Zwolle en Kampen 10 minuten, ondanks de extra tussenstop.

Op station Kampen wordt het perron langer en breder. En op het nieuwe plein voor het station komen bankjes met uitzicht op de IJssel en Kampen. Gelijk met de elektrificatie vernieuwt ProRail het spoor over een lengte van 13 kilometer.

In 2017 is de Kamperlijn waarschijnlijk drie maanden volledig buiten dienst. NS zet dan bussen in.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook