dossier Ertms

Rover wil eerst kleine maatregelen Schiphol

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Rover wil eerst kleine maatregelen Schiphol

Reizigersvereniging Rover ziet liever op korte termijn een aantal kleine ingrepen op Schiphol dan een groot, kostbaar project. Dat schrijft Rover aan de Tweede Kamer.

Staatssecretaris Dijksma maakte onlangs bekend een deel van het budget dat bestemd is voor de uitrol van Ertms te willen gebruiken om station Schiphol ingrijpend te vernieuwen. Het gaat daarbij om verbreding van perrons, het vernieuwen van Schiphol Plaza en het busstation.

Rover twijfelt aan deze keuze. “Ertms zou juist op de Schiphollijn de capaciteit en betrouwbaarheid drastisch kunnen verbeteren”, schrijft de reizigersvereniging. Volgens Rover is onduidelijk wat de reiziger opschiet met een kostbaar bouwproject.

In plaats daarvan ziet Rover op korte termijn meer in het oplossen van kleinschaligere, maar wel urgente problemen. Zo wijst Rover in een notitie (.pdf) op de onduidelijke bewegwijzering op en rond het station. De informatieborden hangen op een onlogische plek en zijn vaak te klein. Ook is niet duidelijk genoeg welke treinen er naar Amsterdam gaat en staat te onduidelijk aangegeven dat de Intercity Direct tussen Schiphol en Amsterdam toeslagvrij is. Volgens Rover is de informatiebalie ‘het enige onverlichte object in de hal’.

Op het busstation is het niet veel beter. Een looproute tussen trein- en busstation ontbreekt en het is onduidelijk dat reizigers ook de bus naar Amsterdam kunnen nemen, zo staat in de notitie. De reisinformatie op het busstation valt in het niet bij de grote reclameborden.

Ten slotte wijst Rover erop dat er twee producten voor toeristen in Amsterdam bestaan: het Amsterdam & Region Day Ticket, geldig op alle verbindingen van GVB, EBS en Connexxion, en het Amsterdam Travel Ticket dat een GVB-dagkaart is in combinatie met een retour Amsterdam–Schiphol per trein of bus (Connexxion lijn 197). “Beide initiatieven zijn los van elkaar ontwikkeld en in de markt gezet. Daarnaast zijn er ook nog diverse dagkaarten van GVB, Connexxion en EBS waarmee je alleen op de lijnen van het desbetreffende ov-bedrijf terecht kunt”, schrijft Rover.

De Tweede Kamer praat morgen over het voornemen van Dijksma.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook