Elke concessie scoort voor het eerst minimaal een 7. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV die vandaag voor het vijftiende jaar verschijnt.
De grootste stijgers in de OV-Klantenbarometer 2015 zijn de waterbussen van Rotterdam–Drechtsteden (van een 8,0 in 2014 naar een 8,3 in 2015), de trein Gouda–Alphen aan den Rijn (van een 7,0 naar een 7,3) en de trein Nijmegen–Roermond (van een 6,7 naar een 7,0).
top-10 | vervoerder | cijfer | |
1 | bus Schiermonnikoog | Arriva | 8,5 |
2 | veer Rotterdam–Drechtsteden | Arriva/Doeksen | 8,3 |
3 | Vlieland, Terschelling, Ameland | Arriva/TCR | 8,3 |
4 | bus Waterland | EBS | 7,9 |
5 | trein Apeldoorn–Zutphen | Arriva | 7,9 |
6 | bus Zaanstreek | Connexxion | 7,8 |
7 | streekbus Almere | Connexxion | 7,8 |
8 | tram Rotterdam | RET | 7,8 |
9 | bus R-net 300/310 (Zuidtangent) | Connexxion | 7,8 |
10 | bus Midden-Overijssel | Syntus | 7,7 |
De beste busdiensten vind je op de vier Friese Waddeneilanden. De beste treindienst in de ogen van de reizigers is Apeldoorn–Zutphen, geëxploiteerd door Arriva. Die is voor het vierde jaar op rij gestegen: van een 7,2 in 2011 (toen nog gereden door NS) naar een 7,9 in 2015.
De tram in Rotterdam stijgt voor het zevende jaar: van een 6,9 in 2008 naar een 7,8 in 2015. Ook de metro van de Rotterdamse stadsvervoerder RET stijgt gestaag de afgelopen 9 jaar: van een 6,9 naar een 7,6. De grootste dalers zijn de trein Amersfoort–Ede-Wageningen (van een 7,7 naar een 7,3) en de stadsdienst Apeldoorn (van een 8,0 naar een 7,7).
Veel regionale spoorlijnen scoren onderin: van de tien laagst beoordeelde concessies zijn er acht een trein. De Valleilijn (Amersfoort–Ede-Wageningen) van Connexxion maakt een vrije val: van plaats 6 in 2011 naar de 61e positie in 2015. De Maaslijn (Nijmegen–Roermond) stijgt weliswaar van een 6,7 naar een 7,0 maar blijft staan op de laatste plaats.
60 | bus Rivierenland | Arriva | 7,3 |
61 | trein Amersfoort–Ede-Wageningen | Connexxion | 7,3 |
62 | bus regio Eindhoven | Hermes | 7,3 |
63 | trein Gouda–Alphen aan den Rijn | NS | 7,3 |
64 | treinen Groningen | Arriva | 7,3 |
65 | trein Rotterdam–Hoek van Holland | NS | 7,2 |
66 | trein Zutphen–Hengelo–Oldenzaal | Syntus | 7,2 |
67 | trein Almelo–Mariënberg | Arriva | 7,2 |
68 | trein Zwolle–Enschede | NS | 7,0 |
69 | trein Nijmegen–Roermond | Veolia | 7,0 |
Reizigers geven gemiddeld een 7,5 voor hun ov-reis. De best scorende onderdelen van die ov-reis zijn het gemak van instappen (een 8,5) en het vinden van een zitplaats (een 8,4). Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart is in vijf jaar meer dan een vol punt gestegen: van een 6,8 in 2010 naar een 7,9 in 2015. Iets in de lift maar toch de laagst gewaardeerde onderdelen van de reis blijven het tarief (een 5,3) en informatie bij vertraging (een 5,6).
De bureaus I&O Research en inno-V namen eind 2015 enquêtes af onder 90.270 reizigers in 69 concessiegebieden. Opdrachtgever is het kennisplatform CROW-KpVV namens de 12 provincies en 2 metropoolregio’s. Alle uitkomsten zijn te vergelijken op www.ovklantenbarometer.nl. En alle rapporten per ov-autoriteit of vervoerbedrijf zijn te gratis te downloaden op www.crow.nl/ov-

- OV20-30 zet in op verdere decentralisatie - 14 juli 2020
- Dit zijn de vakmannen van het ov - 14 maart 2019
- Van aanbodgericht naar klantgericht spoor - 12 maart 2019
- Het aloude knooppunt wordt hub - 21 december 2018
- Met de visgraat reis je sneller - 11 december 2018