Nieuwbouw Friesenbrücke duurt 9 tot 10 jaar

Nieuwbouw Friesenbrücke duurt 9 tot 10 jaar

Een complete nieuwbouw van de aan gort gevaren Friesenbrücke tussen Weener en Leer gaat geen vijf, maar minstens negen of tien jaar duren. De provincie Groningen is daarvan niet op de hoogte. “Onze rol is minimaal.”

Aanvankelijk gold een termijn van vijf jaar, maar dit is alleen het geval als slechts het vernielde deel van de brug wordt vervangen. De eigenaar van de brug, Deutsche Bahn, weet nog niet of een complete nieuwbouw nodig is. Daarvoor is meer onderzoek nodig. DB schat de duur van een complete herbouw van de brug in op negen jaar. Het Wasser- und Schifffahrtsamt, het Duitse Rijkswaterstaat, spreekt zelfs over een termijn van tien jaar. Een woordvoerder denkt echter dat een vervanging van het beweegbare deel volstaat. De pijlers zouden niet onherstelbaar beschadigd zijn.

De provincie Groningen is nog niet van de inschattingen op de hoogte. “We wachten het onderzoek af. Onze rol is minimaal”, zegt een woordvoerster. Dat staat in schril contrast met de houding die de provincie tot de aanvaring in Groningen aannam. Toen was Groningen de grote kartrekker van een snelle spoorverbinding naar Bremen. Ook Arriva, die haar treindienst tot de herbouw van de brug beperkt ziet tot Weener, houdt zich op de vlakte en zegt ‘met alle partijen in gesprek’ te zijn.

Lees ook: Wunderline, Groningen kijkt naar het Oosten

Rinze Herrema van ingenieursbureau Witteveen+Bos stelde in januari nog dat herbouw op de bestaande pijlers een kansloze zaak was. Wel gaf hij aan dat een complete nieuwbouw in slechts anderhalf jaar gerealiseerd kan zijn. De bouw van een tunnel zou 3,5 jaar in beslag nemen. Volgens de Duitsers kost de bouw echter veel langer, vanwege alle procedures.

De Friesenbrücke over de Ems werd in december compleet vernield door de kustvaarder Emsmoon. Die voer dwars door het beweegbare deel van de brug, terwijl dat nog gesloten was. Het onderzoek naar de toedracht is nog in volle gang. Zowel de Russische kapitein als de loods die aan boord was om het schip over de Ems te begeleiden zwijgen in alle talen. De gesprekken op de brug zijn opgenomen, maar de kwaliteit van de opnames is beroerd. De gesprekken waren een mengelmoes van Engels, Duits en Russisch. Over de inhoud hoopt de Duitse luchtvaartongevallendienst, die de opnames analyseert, binnen twee weken meer te kunnen zeggen.

7 reacties

  1. Frank Menger
    1 maart 2016 om 21:26

    Plus nog een ondermaatse spoorbrug weer terugkrijgen. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu steekt ook amper een poot uit. Zelfs voor de Wunderline doen ze al moeilijk terwijl een slechte bereikbaarheid ook economische schade veroorzaakt.

    Noord-Nederland cq Groningen het slechtst ontsloten per spoor over de grens. Boemeltje zelfs geen IC connectie die wel voorhanden hoorde te zijn.

  2. ACF Sierts
    3 maart 2016 om 00:43

    @Frank – hoezo het slechtst? Ter vergelijking en nuancering enkele feiten: Drenthe en Zeeuws-Vlaanderen hebben helemaal geen personenvervoer per spoor over de grens. Zeeuws-Vlaanderen kent zelfs uberhaupt geen personenvervoer per spoor. En op de strook van Maastricht t/m Breda (!!!) is er ook niks richting Vlaanderen. De stedenrij Nijmegen – Venlo – Roermond – Sittard – Heerlen – Maastricht heeft ook geen IC richting Duitsland, en Dordrecht & Roosendaal hebben dit binnenkort ook niet meer richting Belgie.
    Kortom: Groningen had het prima voorelkaar, met nog een verdere versnelling in de pijplijn. En dat 9 ~ 10 jaar voor herbouw onacceptabel is snapt iedereen. ook in Den Haag.

  3. Frank Menger
    4 maart 2016 om 11:34

    @arco Jij zit er faliekant naast met jouw redenering en Groningen met Zeeuws-Vlaanderen te vergelijken! Voor die twist richt je op de NMBS en NS.

    Ik trek vergelijking met lijnen als langs Twente volwaardig IC, Arnhem volwaardig IC/ICE en toch al beetje Eindhoven toch IC maar niet in gewenste frequenties. Groningen had al in het Eurocitynetwerk vervlochten moeten zijn.

    De Friesenbrücke had al in de jaren ’80 vervangen moeten zijn door een fatsoenlijke tunnel. Maar denken bij de NS houdt letterlijk en figuurlijk op bij Zwolle. Of Van Boxtel er zit of niet.

    • asierts
      11 oktober 2016 om 16:21

      @Frank: hoho, JIJ beweert dat “het noorden het slechtste ontsloten is per spoor over de grens”. Dat is simpelweg feitelijk onjuist, en dat toon ik messcherp aan met het evidente voorbeeld van Zeeuws Vlaanderen PLUS nog een waslijst aan andere voorbeelden.
      Ik heb zoals bekend alle sympathie voor de Noord-Nederlandse (spoor)zaak en doe daar ook veel aan, maar die zaak is vooral gediend met feitelijkheden, en niet met onterechte verwijten aan I&M of NS. NS rijdt daar notabene niet eens meer.

  4. Wouter van Gessel
    6 maart 2016 om 15:44

    Hiermee zie je ook dat de Randstad niet inziet dat ze zich enorm isoleerd voor de rest van Noord Europa. Reistijd is een belangrijke factor. Juist het geleidetransport kan deze reistijd op IC en stoptrein niveau sterk terugdringen. Doordat Denemarken wel investeerd in zijn bereikbaarheid kan het Nederland door zijn geografische ligging gaan isoleren. Zeker voor de zijde richting Hamburg en Ruhrgebied. De verdere krimp van Noord NL is ook geen zegen voor de Randstad omdat men daarmee een vacuüm creëert. De Randstad en de noordelijke provincies moeten juist sterk gaan investeren. Natuurlijk moet de verbinding die de Friesenbrücke gaf hersteld worden. Het liefst met een tunnel. Daarnaast zal ook op IC niveau de verbinding sterk verbeterd moeten worden. Immers de noordelijke provincies zijn een brug tussen de Randstad en Hamburg en Noord Europa.

    • asierts
      11 oktober 2016 om 16:33

      @Wouter: qua spoor zijn de noordelijke provincies nu geen brug tussen de Randstad en Hamburg en Noord Europa. Die verbinding loopt nu gecombineerd met die naar Hannover-Berlijn via Hengelo – Rheine – Osnabrueck.
      Pas met een snelle Zuiderzeelijn zou er een directe route kunnen ontstaan, maar de Zuiderzeelijn is afgeschoten, mede dankzij de Noord-Nederlandse bestuurders zelf, die eigenlijk stiekem veel liever geld in regionaal asfalt & andere strooigoedprojecten wilden steken (dit tot groot verdriet van velen, waaronder VNO-NCW-Noord).
      Verder is de luchtvaart een niet te onderschatten concurrent en moet het vervoerspotentieel op deze corridor ook niet overdreven worden.

  5. Daniel Hake
    7 maart 2016 om 23:50

    Door procedures zou het tien jaar duren? Als de brug in de A2 over de Waal stuk wordt gevaren, duurt het heus geen tien jaar om die te repareren. Het verlies van een infrastructuurverbinding is een noodgeval, er moet dus een noodreparatie komen. En ondertussen plannen maken voor een betere brug.
    Achter de Duitse houding zit ws een flinke lobby van de Meyer scheepswerf een paar km stroomopwaarts, die helemaal geen brug wil.

Lees ook